راهیابی تیم ملی فوتبال ایران به نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا

مهدی طارمی و سردار آزمون، دو گلزن تیم ملی ایران در دیدار با چین

تیم ملی فوتبال ایران در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا در ورزشگاه بن‌ زاید ابوظبی با سه گل مقابل چین به برتری رسید.

ایران با این نتیجه موفق شد جواز حضور در مرحله نیمه نهایی را کسب کند. فوتبال ایران آخرین بار پانزده سال قبل به نیمه نهایی رسیده بود.

تیم ملی ایران حالا برای صعود به فینال باید ژاپن را شکست دهد. ژاپنی‌ها برای رسیدن به جمع چهار تیم برتر توانستند از سد ویتنام بگذرند.

مهدی طارمی و سردار آزمون در نیمه اول موفق به گلزنی شدند. کریم انصاری‌فرد هم لحظاتی قبل از پایان بازی و در حالی که تازه به زمین آمده بود گل سوم را به ثمر رساند.

طارمی با کارت زردی که در این بازی گرفت از بازی مقابل ژاپن محروم شد. او اکنون در جدول گلزنان، سه گله است. سردار آزمون هم چهار گله شده.

خط دفاعی چینی‌ها در غیاب شماره پنج این تیم که محروم شده بود، روزی پر اشتباه را سپری کرد و بازیکنان ایران بارها با توپ‌ربایی از مدافعین پر اشتباه حریف، موفق به خلق موقعیت شدند.

ایران غیر از گل‌هایی که وارد دروازه چین کرد، چند موقعیت خطرناک دیگر هم از دست که مهم‌ترینش در دقیقه ‌۲۶ رقم خورد. سانتر دژاگه به کنعانی‌زادگان رسید که با پاسی دقیق طارمی را مقابل دروازه خالی قرار داد اما او توپ را بیرون زد.

مارچلو لیپی که از مدافعینش راضی نبود در همان دقیقه ۳۰ نخست بازی یک تعویض اجباری و یک تعویض فنی انجام داد، تغییراتی که تاثیر محسوسی در روند بازی نداشت.

نیمه دوم را چینی‌ها هجومی آغاز کردند، اما هوشیاری شاگردان کارلوس کی‌روش در امور دفاعی و بی‌دقتی یاران چین در زدن ضربات آخر، مانع از گلزنی‌ شاگردان لیپی شد.

ایران حالا بدون گل خورده به نیمه نهایی رسیده است تا در برابر ژاپن به میدان برود. دو تیم سه بار در تاریخ جام ملت‌ها بازی کرده‌اند که ایران تاکنون موفق به گشودن دروازه این تیم نشده.

در ترکیب ایران علیرضا بیرانوند، احسان حاج صفی، میلاد محمدی، مرتضی پورعلی گنجی، امید ابراهیمی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش (۶۸- سامان قدوس) سردار آزمون (۸۶- کریم انصاری‌فرد) اشکان دژاگه (۷۵- روزبه چشمی) و رامین رضاییان بازی کردند.

ایران و ژاپن باید دوشنبه ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه به وقت ایران برای راهیابی به فینال در برابر هم بایستند. این بازی در ورزشگاه بن زاید العین انجام خواهد شد.

در نیمه پایینی جدول، کره جنوبی به مصاف قطر خواهد رفت و امارات میزبان بازی‌ها در برابر استرالیا قرار خواهد گرفت. برنده این دو مسابقه در نیمه نهایی به مصاف هم می‌روند.

در جدول گلزنان معز علی از قطر هفت گله است. آزمون از ایران و الدار شاهمرادوف ازبکستانی نیز چهار گله‌اند، با این تفاوت که ازبکستان از دور مسابقات حذف شده.

آزمون بیست و هشتمین گل ملی خود را به ثمر رساند. طارمی شانزده گل ملی دارد و انصاری‌فرد هم توانست برای نوزدهمین بار در تیم ملی ایران گل بزند.