آغاز رزمایش ایران در دریای عمان در میانه تنش‌ها

در میانه تنش چشمگیر در روابط جمهوری اسلامی با آمریکا و کشورهای عربی، ایران روز چهارشنبه، ۲۴ دی‌ماه، رزمایش خود در دریای عمان و در نزدیکی اقیانوس هند را آغاز کرد.

تلویزیون حکومتی ایران از آغاز این رزمایش با عنوان «اقتدار دریایی ۹۹» نیروی دریایی ارتش با حضور جمعی از فرماندهان نظامی، از جمله سرلشکر محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، در سواحل مکران و شمال اقیانوس هند خبر داد.

این گزارش می‌گوید شلیک انواع موشک‌های کروز دریایی سطح به سطح، شلیک اژدر از زیردریایی‌ها و انجام عملیات پهپادی در دستور کار این رزمایش قرار دارد.

دریادار حمزه‌علی کاویانی، سخنگوی رزمایش «اقتدار دریایی ۹۹»، گفته است این رزمایش به صورت «غیرمترقبه» انجام می‍‌شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داده است این رزمایش دو روزه در میانه تنش‌های منطقه‌ای با ایران، همچنین افزایش فشارهای ایالات متحده بر جمهوری اسلامی به خاطر برنامه هسته‌ای و فعالیت موشکی‌اش انجام می‌شود.

ایران اعلام کرده که دو کشتی جنگی جدید «زره» و «مکران» را در این رزمایش مورد استفاده قرار خواهد داد.

طی هفته‌های گذشته ایران مانورهای نظامی در خلیج فارس را افزایش داده است. روز شنبه سپاه پاسداران رزمایش دریایی در خلیج فارس انجام داد و هفته قبل آن مانور پهپادها در نیمی از کشور به اجرا گذاشته شد.

اخیرا بمب‌افکن‌های استراتژیک بی-۵۲ نیروی هوایی ایالات متحده در مرزهای آبی ایران به پرواز درآمدند و اول دی‌ماه نیز زیردریایی اتمی یواس‌اس جورجیا با عبور از تنگه هرمز وارد خلیج فارس شد.

بیشتر در این باره: هشدار ظریف در مورد «تحریک آمریکا به جنگ با ایران» از طریق «حمله به نیروهای آمریکایی در عراق»‎

سپاه پاسداران ایران نیز اخیرا یک نفتکش کره جنوبی را در تنگه هرمز توقیف کرد و خواستار آزاد شدن هفت میلیارد دلار دارایی‌های توقیف شده ایران در کره جنوبی شد، موضوعی که به تنش بیشتر دامن زده است.

همچنین روز گذشته مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا ایران را به داشتن «رابطه پنهان» با گروه تروریستی القاعده متهم کرد.

برخی مقامات ایران، از جمله محمدجواد ظریف وزیر خارجه هشدار داده‌اند که آمریکا در نظر دارد با «بهانه‌تراشی» به ایران حمله کند. وی همچنین در توئیتی مدعی شد اسرائیل می‌خواهد اهداف آمریکایی را در عراق هدف قرار دهد تا بهانه‌ای برای به جنگ کشاندن آمریکا با ایران ایجاد کند.

اسرائیل این ادعا را رد کرده است.

منابع: صداوسیما، آسوشیتدپرس، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.