گفت‌وگوی تلفنی بورل و امیرعبداللهیان؛ اروپا خواستار تغییر رفتار جمهوری اسلامی شد

دیدار جوزپ بورل با حسین امیرعبداللهیان در تهران (عکس از آرشیو)

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه ایران خواستار تغییر رفتار جمهوری اسلامی شد.

آقای بورل روز پنج‌شنبه ۲۴ اسفند با انتشار توئیتی اعلام کرد٬ ما خواستار احترام جمهوری اسلامی به حقوق بشر، بازداشت شهروندان اروپایی و توقف حمایت نظامی ایران از روسیه هستیم.

او در ادامه نوشت که به حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران گفته است اتحادیه اروپا خواستار همکاری جدی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اجرای فوری توافق اخیر جمهوری اسلامی با این نهاد بین‌المللی هست.

رافائل گروسی در سفر اخیر خود به تهران، ۱۳ اسفند بر سر بازرسی‌های بیشتر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از تاسیسات ایران با مقامات جمهوری اسلامی به توافق رسید.

قرار است روش اجرای راستی‌آزمایی‌های بیشتر طی یک نشست فنی مورد بررسی قرار بگیرد.

در این میان، وزارت خارجه ایران با انتشار گزارشی می‌گوید آقای امیرعبداللهیان به مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفته است «غرب باید بجای تکرار اتهامات بی‌اساس علیه ایران، اوکراین را تشویق کند مدارک‌ مستند در نشست رسمی هیئت‌های سیاسی و نظامی دو کشور ارائه دهد».

اوکراین می‌گوید روسیه با استفاده از پهپادهای انتحاری ایران، زیرساخت‌های نظامی این کشور را بصورت گسترده‌ای مورد هدف قرار داده است و نیروهای نظامی اوکراین تاکنون موفق به ساقط کردن حدود ۵۰۰ پهپاد ایرانی شده‌اند؛ موضوعی که از طرف کشورهای غربی نیز تایید شده است.

گزارش وزارت خارجه ایران همچنین از قول امیرعبداللهیان نوشته است روابط تهران و ‌آژانس «در مسیر درست» خود قرار دارد.

با استفاده از توئیتر و وزارت خارجه ایران. د.خ