بانک مرکزی ایران: درآمدهای نفتی در بهار ۱۴۰۰ بیش از دو برابر شده است

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در بهار امسال صادرات خدمات کشور ۱.۳ میلیارد دلار بوده که تقریبا ۵۰ درصد بیشتر از بهار پارسال است.

بانک مرکزی ایران در تازه‌ترین آمارهای «نماگرهای اقتصادی» خود از رشد بیش از دو برابری درآمدهای نفتی کشور طی بهار سال جاری نسبت به دور مشابه پارسال خبر داده است.

بر اساس این گزارش که روز دوشنبه سوم آبان در سایت رسمی بانک مرکزی منتشر شد، درآمدهای نفتی بهار ۱۴۰۰ بیش از ۸.۷ میلیارد دلار بوده که نسبت به بهار پارسال دو برابر شده است.

این رقم شامل درآمدهای صادرات نفت خام، میعانات گازی، محصولات نفتی و گاز است.

بانک مرکزی اشاره‌ای به حجم صادرات این اقلام نداشته، اما رشد بیش از دو برابری ارزش صادرات نفتی در اصل به خاطر جهش قیمت نفت در بهار امسال نسبت به فصل مشابه پارسال است.

متوسط قیمت نفت برنت در بهار پارسال ۲۶ دلار بود، اما در بهار امسال این رقم ۶۶ دلار بوده است.

بدین ترتیب، انتظار نمی‌رود حجم صادرات نفت، محصولات نفتی و گاز ایران افزایش چندانی داشته باشد و رشد ارزش صادرات این محصولات به خاطر ۲.۵ برابر شدن قیمت نفت بوده است.

از طرفی بانک مرکزی مشخص نکرده که چه میزان از رقم یاد شده مربوط به صادرات نفت خام و چه میزان محصولات نفتی و گاز بوده است.

بر اساس داده‌های خزانه‌داری کل در ایران، در بودجه سه ماهه ابتدایی سال جاری خورشیدی صادرات بیش از ۷۳ هزار میلیارد تومان نفت خام در نظر گرفته شده بود، اما در عمل تنها ۲۵۰۰ میلیارد تومان، یعنی سه درصد آنچه که در بودجه لحاظ شده بود تحقق یافته است.

این گزارش نیز اشاره نکرده است که مبنای تبدیل ارز در درآمدهای نفتی چیست و چگونه سهم بودجه دولتی از کل درآمدهای نفتی را محاسبه کرده است.

در بودجه سال جاری دولت، صادرات روزانه ۲.۳ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی به قیمت هر بشکه ۴۰ دلار برنامه‌ریزی شده بود و بدین ترتیب، دولت انتظار دارد در سال جاری خورشیدی کلا ۳۳.۵ میلیارد دلار صادرات نفت خام و میعانات گازی داشته باشد.

این در حالی است که آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد کل درآمدهای صادرات نفت خام، میعانات گازی، محصولات نفتی و گازی در سال گذشته خورشیدی ۲۱ میلیارد دلار بوده که یک سوم دوران قبل از تحریم‌هاست.

گزارش بانک مرکزی همچنین نشان می‌دهد در بهار امسال صادرات خدمات کشور ۱.۳ میلیارد دلار بوده که تقریبا ۵۰ درصد بیشتر از بهار پارسال است.

ایران قبل از تحریم‌های آمریکا سالانه ۱۰ میلیارد دلار صادرات خدمات داشت.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی، کل صادرات نفتی، غیرنفتی و خدمات کشور در بهار امسال به ۱۷.۳ میلیارد دلار رسیده که اگرچه بیش از دو برابر بهار پارسال است، اما هنوز ۲۷ درصد کمتر از فصول مشابه سال‌های قبل از تحریم است.

کل واردات کشور در بهار امسال نیز ۱۵ میلیارد و ۱۵۹ میلیارد دلار بوده که ۲.۳ میلیارد دلار آن مربوط به واردات خدمات بوده است. واردات خدمات ایران در بهار امسال ۵۲ درصد نسبت به بهار پارسال رشد داشته، اما هنوز بسیار کمتر از دوران قبل از تحریم‌هاست.

ایران قبل از تحریم‌های آمریکا سالانه ۱۸ میلیارد دلار واردات خدمات داشت.

با استفاده از گزارش‌های بانک مرکزی و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر