طرح تشکیل وزارت بازرگانی دوباره در دستور کار مجلس ایران قرار گرفت

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی می‌گوید طرح تشکیل وزارت بازرگانی که پیش از این در مجلس مورد بررسی و تصویب قرار گرفته بود، مجددا در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

ولی اسماعیلی روز یکشنبه ۱۲ تیر به ایرنا گفت طرح مجلس برای تشکیل وزارت بازرگانی که در دوره قبل تصویب شده بود، مجددا مورد بررسی و تصویب قرار خواهد گرفت.

او روز ۱۰ تیر نیز به خبرگزاری تسنیم گفته بود که نمایندگان مجلس گذشته (دهم) طرحی را به عنوان تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی را مصوب کرده بودند که شورای نگهبان ایراداتی به آن وارد دانسته بود.

آقای اسماعیلی با بیان این‌که طرح نمایندگان مجلس گذشته تاکنون مسکوت مانده بود، افزود: اخیراً در کمیسیون اجتماعی درباره تشکیل وزارت بازرگانی و به جریان افتادن طرح نمایندگان مجلس دهم بحثی صورت گرفت و مقرر شد تا ایرادات آن طرح برطرف و بار دیگر در مجلس یازدهم این بحث مطرح شود.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس روز یکشنبه با بیان این‌که دولت برای تشکیل وزارت بازرگانی لایحه‌ای به مجلس نخواهد داد، اعلام کرد بر سر این موضوع بین مجلس و دولت توافق شفاهی حاصل شده است و دولت در نامه‌ای به شماره ثبت ۳۳ موافقت خود را با طرح مجلس برای تشکیل وزارت بازرگانی اعلام کرد.

او اظهار داشت دولت در نامه خود بار مالی طرح تشکیل وزارت بازرگانی را پذیرفت و بر این اساس ایراد اصل ۷۵ قانون اساسی به این طرح رفع شد.

وزارت بازرگانی مسئول توسعه و بهبود امکانات بازرگانی ایران، و تنظیم قوانین و سیاست‌های کشور برای نیل به این هدف بود که در ۱۲ تیر ۱۳۹۰ با وزارت صنایع و معادن ایران ادغام گردید، و با ادغام این دو، وزارت صنعت، معدن و تجارت به وجود آمد.

اما در مهر ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی با احیای دوباره وزارت بازرگانی موافقت کرد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های ایرنا، تسنیم و رادیو فردا/د.خ/ک.ر