احضار سرپرست سفارت افغانستان به‌دنبال رفتار «غیرمعمول» نماینده طالبان در ایران

افتتاحیه کنفرانس «وحدت اسلامی» در تهران

در پی اقدام نماینده هیئت طالبان هنگام پخش سرود ملی ایران و برنخاستن او در مراسمی در تهران، وزارت خارجه جمهوری اسلامی سرپرست سفارت افغانستان را به این وزارتخانه احضار و در جلسه‌ای این اقدام را «غیرمعمول و غیرقابل قبول از سوی سفیر افغانستان» خواند.

بر اساس تصاویر منتشر شده در رسانه‌های ایران، در جریان افتتاحیه کنفرانس «وحدت اسلامی» در تهران در روز پنجشنبه ۲۹ شهریور، مولوی عبدالعزیز منصور، نماینده طالبان هنگام پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران از جای خود برنخاست.

در این مراسم مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی از جمله مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، حضور داشتند و برخی رسانه‌های ایران از رفتار نماینده طالبان به شدت انتقاد کردند. شماری از مقام‌های ایران نیز برنخاستن نماینده طالبان در تهران هنگام پخش سرود ملی جمهوری اسلامی را «بی‌احترامی» و «عدم رعایت رسم میهمانی» خوانده‌اند.

بیشتر در این باره: واکنش‌ها به «بی‌احترامی» نماینده طالبان به سرود ملی جمهوری اسلامی ایران

خبرگزاری تسنیم روز جمعه ۳۰ شهریور اعلام کرد که به‌دنبال این اقدام، رئیس اداره دوم آسیای جنوبی وزارت امور خارجه امروز در اعتراض به این اقدام، سرپرست سفارت افغانستان را به وزارت خارجه احضار و این رفتار را «خلاف عرف دیپلماتیک» خواند.

در این جلسه، عزیز الرحمن منصور، سرپرست سفارت افغانستان این اقدام را «عملی شخصی» خوانده که به گفته او «به‌ هیچ وجه منعکس‌کننده نظر کشور متبوعش نیست و مراتب را به کابل منعکس خواهد کرد».

روز ۲۸ شهریور نیز در اقدامی مشابه، سرکنسول طالبان در پیشاور در جریان مراسمی در پایتخت پاکستان هنگام پخش سرود ملی آن کشور از جای خود برنخاست.

در پی این اقدام، وزارت خارجه پاکستان با احضار سرپرست سفارت طالبان در اسلام‌آباد، این رفتار را «توهین‌آمیز» خواند و نسبت به تکرار چنین رفتارهایی هشدار داد.

با این حال کنسولگری طالبان در پیشاور دلیل بلند نشدن نماینده طالبان را «وجود موسیقی» در سرود ملی پاکستان اعلام کرد.

خبرگزاری «تقریب» که اخبار «جهان اسلام» را پوشش می‌دهد ویدئویی از مولوی عبدالعزیز منصور، نماینده طالبان، منتشر کرد که در آن برای رفتار خود در کنفرانس وحدت اسلامی در ایران عذرخواهی می‌کند اما این اقدام را مطابق با هنجارهای افغانستان می‌داند و می‌گوید ما در افغانستان وقتی آهنگ می‌خوانیم، می‌نشینیم.

کنفرانس وحدت اسلامی یک رویداد سالانه است که در ایران برای «ترویج وحدت و همبستگی بین فرقه‌های مختلف اسلامی، به ویژه بین مسلمانان سنی و شیعه» برگزار می‌شود.

ایران و افغانستان مرز مشترکی به طول ۹۶۰ کیلومتر دارند و این مرز به یک خط حیات برای بسیاری از افغان‌ها تبدیل شده است که برای فرار از جنگ، سرکوب طالبان و کار به ایران می‌آیند.

هرچند جمهوری اسلامی ایران حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته اما بارها از همکاری با «هیئت حاکمه افغانستان» خبر داده و با اعزام سفیر خود به کابل، با اداره سفارت افغانستان در تهران توسط طالبان موافقت کرده و روابط سیاسی و اقتصادی خود را نیز با این کشور حفظ کرده است.

با استفاده از گزارش تسنیم، آسوشیتدپرس و رادیو فردا/س.ب/ک.ر