شمار قربانیان کرونا در ایران به ۷۷ تن رسید، مبتلایان قطعی ۲۳۳۶ نفر

علیرضا رئیسی

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت ایران، روز سه‌شنبه شمار مبتلایان جدید قطعی به کرونا در ایران را ۸۳۵ نفر و شمار قربانیان این بیماری در ۲۴ ساعت گذشته را ۱۱ تن اعلام کرد.

به این ترتیب، بر اساس آمارهای رسمی، مجموع مبتلایان به ویروس کرونا در ایران به ۲۳۳۶ نفر و شمار قربانیان آن به ۷۷ نفر رسید.

آقای رئیسی در شبکه خبر ایران این آمار را مربوط به ظهر روز دوشنبه، ۱۲ اسفند تا ظهر روز سه‌شنبه، ۱۳ اسفند دانسته و گفت که در مجموع، ۴۳۵ نفر نیز تاکنون در کشور «بهبود یافته‌اند».

این مقام وزارت بهداشت، برخلاف دیگر روزها، آمار تفکیکی مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در استان‌ها را اعلام نکرد و تنها گفت که استان‌های قم، تهران و گیلان کماکان در صدر استان‌های درگیر قرار دارند.

آن‌ طور که وی گزارش کرد، از زمان شیوع کرونا در ایران تاکنون، برای پنج هزار و ۷۳۷ نفر تست کرونا انجام شده که نتیجه دو هزار و ۳۳۶ نفر آنها مثبت بوده است.

در حالی که شماری از نمایندگان مجلس، پنهان‌کاری حکومت و خودداری از قرنطینه شهر قم را عامل اصلی انتشار این ویروس در شهرهای مختلف ایران اعلام کرده و آمار مبتلایان و قربانیان را بسیار بیشتر از آمارهای رسمی می‌دانند، وزارت بهداشت این گزارش‌ها را تکذیب می‌کند.

از جمله آنها، شهاب‌الدین بی‌مقدار، نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس، روز سه‌شنبه، ۱۳ اسفند، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا، «تاخیر در شروع اقدامات پیشگیرانه» را یکی از اشتباهات مسئولان کشور دانست.

وی گفت: «اگر شهر قم قرنطینه می‌شد، این بیماری به این اندازه فراگیر نمی‌شد، چرا که در بسیاری از استان‌ها و حتی برخی کشورهای همسایه این ویروس از قم منتقل شد.»

آقای بی‌مقدار از دیگر «اشتباهات» ایران در مقابله با این ویروس را نیز ادامه پرواز هواپیما میان ایران و چین با وجود شیوع کرونا در چین دانست و افزود که ایران «اقدامات پیشگیرانه و کنترلی» را «خیلی دیر» شروع کرد.

بیشتر در این باره: ادعای خامنه‌ای: مسئولان ما از اول با شفافیت خبررسانی کردند


این در حالی است که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در همین روز مدعی شد که مسئولان جمهوری اسلامی «از روز اول با صفا، صداقت و شفافیت خبررسانی کردند و مردم را در جریان قرار دادند.»

وی در ادامه کشورهای دیگر را که «این بیماری در آنها شدیدتر و همه‌گیرتر است» به «پنهان‌کاری» متهم کرد.

اما علاوه بر اتهام پنهان‌کاری که هم‌چنان گریبان مقامات جمهوری اسلامی را گرفته، بر اساس نامه سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، ادعاهای دولتی مبنی بر تولید میلیونی ماسک در روز نیز «فریبنده» است.

وزیر بهداشت در نامه‌اش به رضا رحمانی، وزیر صنعت، با اشاره به این که در طول یک هفته گذشته «حداکثر یک میلیون ماسک» تحویل وزارت بهداشت شده است، به‌شدت از «شعار فریبنده روزی چند میلیون تولید» و «انتقال این عوام‌فریبی به مردم» انتقاد کرد.

منابع: شبکه خبر، ایلنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.