سخنگوی نیروهای مسلح ایران گزارش‌ها درباره «ربایش کشتی» را نوعی عملیات روانی دانست

ابوالفضل شکاری، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران روز سه‌شنبه گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها در خصوص «ربایش» کشتی را « عملیات روانی و بسترسازی برای ماجراجویی جدید» خوانده است.

یک سازمان زیر مجموعه نیروی دریایی بریتانیا روز سه شنبه از «ربوده شدن احتمالی» یک کشتی در دریای عمان خبر داد و بعد از آن نیز سه منبع امنیتی دریایی به رویترز گفتند که به باور آنها «نیروهای تحت حمایت ایران» یک نفتکش را در سواحل امارات متحده عربی در دریای عمان توقیف کرده‌اند.

این در حالی است که سخنگوی نیروهای مسلح ایران گفته است که «اخبار ضدونقیض برخی رسانه‌ها» درباره «ناامنی دریایی و ربایش کشتی، نوعی عملیات روانی و بسترسازی برای ماجراجویی جدید» است.

ابوالفضل شکاری ضمن هشدار نسبت به «هر نوع تحرکات مشکوک» گفته است نیروهای مسلح ایران «دارای اشراف کامل اطلاعاتی بوده و در آمادگی کامل هستند.»

نور نیوز، وب سایت نزدیک به شورای عالی امنیت ایران، هم به نقل از یک منبع ارشد نظامی حاضر در منطقه خلیج فارس نوشت: «بر اساس گزارش نیروهای دریایی ایران در دریای عمان و خلیج فارس، شرایط عبور و مرور شناورهای تجاری کاملا عادی است و تاکنون هیچ یک از منابع رسمی دریانوردی یا کشورهای حوزه خلیج فارس گزارشی از وقوع رخداد غیر قابل کنترل در منطقه اعلام نکرده‌اند.»

نور نیوز می‌گوید خبرهای منتشر شده درباره ربایش یک کشتی «دارای منبع روشن و مورد تایید» نیستند و از قول منابع غیر مشخص منتشر شده‌اند . این وب سایت تاکید کرده است که هدف انتشار این گزارش‌ها « القاء وجود ناامنی در خطوط کشتیرانی در خلیج فارس و دریای عمان است.»

این در حالی است که هفته گذشته کشتی «مرسر استریت»، تحت مدیریت یک شرکت اسرائیلی ، در آب‌های دریای عمان، هدف «حمله پهپادی» قرار گرفت و دو نفر که شهروندان بریتانیا و رومانی بودند، کشته شدند.

ایران هرگونه دخالت در این حمله را انکار کرده است، اما بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، روز دوشنبه اعلام کرد ایران در یک سال گذشته «دست‌کم به پنج فروند کشتی دیگر در مسیرهای کشتیرانی بین‌المللی حمله کرده است».