سیل در استهبان فارس ۲۲ کشته برجای گذاشت

بارندگی شدید عصر روز جمعه در منطقه رودبال ایج در بخش مرکزی استهبان منجر به وقوع سیلاب شد

بارندگی شدید و در پی آن جاری شدن سیل در سه شهرستان شرقی استان فارس در روز جمعه، ۳۱ تیر، دست‌کم ۲۲ کشته بر جای گذاشت.

به گزارش رسانه‌های ایران، این واقعه عصر جمعه در شهرستان‌های داراب، فسا، نی‌ریز و استهبان رخ داده است.

رئیس اورژانس فارس بعداز ظهر شنبه به خبرگزاری مهر گفت که با پیدا شدن پیکر بی‌جان یکی دیگر از مفقودشدگان سیل، شمار کشته‌شدگان به ۲۲ تن رسید.

همچنین محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس، اعلام کرد که به دلیل وقوع این «حادثه دردناک» فردا یک‌شنبه دوم مرداد در استان فارس عزای عمومی خواهد بود.

پیشتر خبرگزاری ایسنا به نقل از مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس از افزایش شمار جان‌باختگان سیل در شرق این استان به ۲۱ نفر خبر داده بود.

در ساعات گذشته به‌تدریج از آمار مفقودشدگان کم شده و به آمار قربانیان این حادثه طبیعی افزوده شده است.

در همین حال یوسف کارگر، فرماندار استهبان، صبح روز شنبه گفت که تاکنون ۱۷ جسد پیدا شده است که از میان آن‌ها ۱۳ نفر شناسایی شده و ۴ نفر هنوز شناسایی نشده‌اند.

آقای کارگر همچنین از این که سازمان هواشناسی پیشتر درباره وقوع سیل هشدار نداده بود، انتقاد کرده است.

در واکنش به این انتقاد، سازمان هواشناسی استان فارس اعلام کرد که عصر چهارشنبه، ۲۹ تیر احتمال وقوع بارش‌های رگباری و رعد و برق در ساعات عصر را «پیش‌بینی» کرده بود.

بر اساس گزارش‌ها، بیشتر شهروندان حادثه‌دیده افرادی بوده‌اند که عصر روز جمعه برای تفریح به تفرجگاه‌های منطقه رودبال در بخش مرکزی استهبان رفته بودند.

در همین زمینه خبرگزاری ایرنا روز شنبه گزارش داد که رئیس سازمان بازرسی کل کشور با صدور دستوری به بازرس کل استان فارس مأموریت داده است که «در صورت وجود قصور یا تقصیر احتمالی از سوی هر یک از دستگاه‌ها، مراتب را برای رسیدگی‌های بعدی گزارش کند».

با وجود این که مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس از نجات ده‌ها شهروند توسط نیروهای امدادی خبر داده است، برخی مقامات استان فارس می‌گویند که احتمال دارد شمار قربانیان و میزان خسارت‌های واردشده بیش از آخرین آمارهای اعلام‌شده باشد.

طبق این گزارش، در جریان این سیل ۱۵ خودرو نیز دچار آبگرفتگی شدند که ۱۲ خودرو از آب خارج شده است.

در سال‌های اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی و بی‌توجهی‌ مسئولان به محیط زیست در ایران و کشورهای همسایه، به‌خصوص در موضوع فرسایش خاک، علاوه بر پدیده گرد و غبار، وقوع گه‌گاه سیلاب در برخی مناطق ایران ‌موجب خسارت‌های جانی و مالی می‌شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اسفند ۱۴۰۰ اعلام کرده بود که «هفت میلیون هکتار از بیابان‌های کشور در وضعیت فوق‌بحرانی قرار دارند» که وقوع بحران‌هایی چون سیل و ریزگرد نمونه‌هایی از پیامدهای این وضعیت است.