امیرعبداللهیان: طرف‌های مذاکره با درکی واقع‌بینانه به وین بیایند

تاکنون شش دور از مذاکرات احیای برجام در وین با مشارکت غیر مستقیم آمریکا برگزار شده است.

وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه در گفت‌وگو با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، درباره روند مذاکرات احیای برجام در وین،پایتخت اتریش گفت: «جمهوری اسلامی ایران در حال بررسی‌های لازم در این زمینه در دولت است.»

به گزارش فارس در این تماس دبیرکل سازمان ملل خواستار از سرگیری مذاکرات احیای برجام شده است.

مذاکرات احیای برجام به دنبال پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری و به درخواست تهران متوقف شده است و هنوز زمانی برای دور بعدی این مذاکرات تعیین نشده است.

حسین امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی گفته است: «متاسفانه آمریکایی‌ها با تداوم‌ تحریم های غیرقانونی خود دچار یک سوء محاسبه شده‌اند و تصور می‌کنند که می‌توانند از آن به عنوان اهرم‌ مذاکراتی استفاده کنند.»

وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت: «طرف‌های مذاکره باید با درکی واقع بینانه به وین بیایند و حقوق و منافع ملت ایران را مورد توجه جدی قرار بدهند و مذاکراتی از نظر ما قابل قبول است که نتیجه ملموسی در پی‌داشته باشد.»

تاکنون شش دور از مذاکرات احیای برجام در وین با مشارکت غیر مستقیم آمریکا برگزار شده است. این مذاکرات با هدف بازگشت تهران به تعهدات هسته‌ای خود و لغو تحریم‌های آمریکا انجام می‌شود.

آمریکا و بریتانیا، فرانسه و آلمان، سه کشور اروپایی حاضر در مذاکرات احیای برجام از دولت ایران خواسته‌اند تا هرچه زودتر مذاکرات هسته‌ای از سر گرفته شود. این کشورها نگرانی خود را از پیشرفت در برنامه هسته‌ای ایران طی ماه‌های اخیر بیان کرده‌اند.

حسین امیر عبداللهیان در حالی خواستار حضور آمریکا در وین با درک «واقع بینانه» شده است که عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد دولت قبلی ایران در مذاکرات هسته‌ای وین در تیرماه سال جاری و پس از پایان دور ششم مذاکرات گفته بود درباره توافق هسته‌ای «به اندازه کافی مذاکره صورت گرفته است و اکنون زمان تصمیم‌گیری کشورهاست.