یک نماینده سابق مجلس: سوریه ۳۰ میلیارد دلار بدهی به ایران دارد

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه می‌گوید: روسیه طلب خود را از سوریه گرفته است، اما ایران نه

رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید که سوریه ۳۰ میلیارد دلار بدهی به ایران دارد و امیدوارم تکلیف این بدهی در سفر روز چهارشنبه ابراهیم رئیسی به دمشق مشخص شود.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه روز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز» گفت: «روسیه طلب خود را از سوریه گرفته است، اما ایران نه».

به‌گفته او، دولت سوریه در بازپرداخت هزینه‌هایی که ایران در این کشور انجام داده است «بدعهدی» می‌کند: «ایران در حوزه‌های نظامی و سیاسی، هزینه‌های زیادی در سوریه و عراق متقبل شد ولی پس از این‌که این کشورها به آرامش نسبی می‌رسند، اهداف اقتصادی ایران تامین نمی‌شود».

او گفت: ایران «خواسته‌های جدی» از سوریه دارد، از جمله طلب‌هایی که هنوز پرداخت نشده است، در حالی که روسیه «به راحتی» مطالبات خود را از سوریه می‌گیرد.

هزینه ۳۰ میلیارد دلاری ایران در سوریه در حالی است که این رقم معادل ۱۰ درصد از کل تولید ناخالص داخلی ایران و معادل یک سال بودجه عمومی دولت است.

ایران و روسیه از زمان جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ در کنار دولت بشار اسد بوده‌اند. سوریه در ماه‌های اخیر با برخی کشورهای عربی تجدید رابطه کرده و اکنون با ترکیه پیرامون عادی‌سازی روابط مذاکره می‌کند.

حجم صادرات ترکیه به سوریه در سال گذشته میلادی به رغم حمایت این کشور از شبه‌نظامیان مخالف دولت بشار اسد، به بیش از ۲.۲ میلیارد دلار رسید که بیش از ۲۰ برابر صادرات ایران به سوریه است.

با استفاده از گزارش تجارت‌نیوز، مرکز آمار ترکیه و رادیو فردا/د.خ/ک.ر