بدهی دولت به پرستاران ۷۵۰۰ میلیارد تومان اعلام شد

وزیر بهداشت زمان دقیق پرداخت مطالبات پرستاران را اعلام نکرده است

در میانه انتشار گزارش‌ها از اعتصابات و تجمع‌ها و تلاش‌های کادر درمان کشور برای مهاجرت، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گوید دولت ۷۵۰۰ میلیارد تومان به پرستاران بدهکار است.

محمدرضا ظفرقندی روز شنبه سوم شهریورماه به وب‌سایت جماران گفت که جمع مطالبات پرستاران حدود ۷.۵ همت (هزار میلیارد تومان) است که مصوب شده تمام حق و حقوق و مطالباتشان در اسرع وقت پرداخت شود.

او توضیح نداد دقیقا چه زمانی پرستاران به مطالبات مالی خود از دولت خواهند رسید.

آقای ظفرقندی پنجشنبه هفته گذشته نیز وعده داده بود که بدهی پرستاران «به‌تدریج» پرداخت خواهد شد.

بیشتر در این باره: ادامه اعتراضات پرستاران ایران؛ وزیر بهداشت وعدهٔ پرداخت مطالبات داد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مصاحبه روز شنبه خود گفت ما باید سعی کنیم که حق و حقوق پرستاران مثل میزان پرداختی به اضافه کار افزایش یابد: «این افزایش طبیعتا باید محاسبه و پرداخت شود، ولی همه مطالبات قبلی آنها پرداخت می‌شود».

به غیر از کمبود کادر درمانی که باعث افزایش چشمگیر بار کار پرستاران می‌شود، دستمزد بسیار نازل آنها در کنار دیرکرد دولت در پرداخت حقوق‌ها نیز تاکنون با اعتراضات کادر درمانی مواجه بوده است.

در همین زمینه محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار کشور اردیبهشت امسال گفته بود در حالی که استاندارد سازمان بهداشت جهانی حداقل ۳ پرستار و به‌طور میانگین، ۵ الی ۶ پرستار به ازای هزار نفر جمعیت است، در ایران این رقم ۱.۶ پرستار است.

او در ادامه به وضعیت دستمزد نازل پرستاران اشاره کرده و گفته بود امروز حقوق پرستاران رسمی و استخدام شده ۱۶ میلیون تومان و حقوق پرستار شرکتی و پیمانی حدود ۱۲ میلیون تومان است که با دلار ۶۰ هزار تومانی، حقوق ۱۲ میلیون تومانی معادل ۲۰۰ دلار است، در حالی که حتی پرستار ایرانی مهاجر به آلمان، در همان ابتدای ورود و بدون اینکه زبان آلمانی بلد باشد، بابت یک شیفت ۲ هزار یورو حقوق می‌گیرد و این حقوق در ماه‌های بعد تا ۳ هزار یا ۳۵۰۰ یورو می‌رسد.

در این میان، اعتراض و اعتصاب پرستاران از سه هفته پیش در شهرهای مختلف ایران آغاز شده و به تهران هم گسترش یافته است.

پرستاران هم به رسیدگی نشدن به مطالبات‌شان اعتراض دارند و هم به سختی شرایط کار ازجمله «اضافه‌کار اجباری با دستمزد بسیار پایین، کار طاقت‌فرسا همراه با توهین و تهدید» در محیط کار.

در این میان برخی گزارش‌ها هم از تهدید و حتی بازداشت برخی معترضان حکایت دارد.

شورای هماهنگی اعتراض پرستاران روز چهار‌شنبه خبر داد که زهرا تمدن، سرپرستار بخش ۱۰ بیمارستان مسیح دانشوری تهران، همراه با برخی از پرستاران این بیمارستان سه‌شنبه ۳۰ مرداد به دلیل اعتراض به شرایط سخت کار توسط مأموران امنیتی بازداشت شدند.