وزارت ارشاد از انتشار تصویر فاطمه معتمدآریا و باران کوثری در تبلیغات یک فیلم سینمایی جلوگیری کرد

طرح تبلیغاتی فیلم «عامه‌پسند» بدون تصویر بازیگران روی سردر یک سینما در تهران

کارگردان فیلم سینمایی «عامه‌پسند»، که از روز چهارشنبه ۱۷ آبان در ایران روی پرده سینماها رفته است، خبر داد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده از تصویر دو بازیگر زن این فیلم در تبلیغات را ممنوع کرده است.

سهیل بیرقی در یک استوری اینستاگرامی نوشت به‌دلیل آن که امکان درج تصاویر فاطمه معتمدآریا و باران کوثری وجود ندارد، تصویر هوتن شکیبا، بازیگر نقش اول مرد این فیلم، را نیز از همه اقلام تبلیغاتی حذف می‌کند.

او طرح سردر سینماها را نیز منتشر کرده که در آن عکس هیچ بازیگری وجود ندارد و تنها نام فیلم «عامه‌پسند» و سه بازیگر اصلی‌اش بر روی آن دیده می‌شود.

فاطمه معتمدآریا و باران کوثری ازجمله بازیگران زن سینمای ایران بودند که بعد از اعتراضات سراسری سال گذشته حجاب اجباری را کنار گذاشتند.

علاوه بر آن که مقام‌های قضایی اعلام کردند آنها در کنار چند هنرپیشه زن دیگر به دادگاه احضار شده‌اند، وزارت ارشاد هفته پیش اعلام کرد این بازیگران زن به‌دلیل رعایت نکردن قوانین مربوط به حجاب اجباری دیگر اجازه فعالیت ندارند.

بیشتر در این باره: سازمان سینمایی: «عذرخواهی بابت کشف حجاب» شرط لغو «ممنوع‌الکاری» بازیگران زن

با این حال، مقام‌های سازمان سینمایی وزارت ارشاد مدعی شدند که فیلم‌های قبلا ساخته شده این بازیگران اکران می‌شود تا صاحبان و تهیه‌کنندگان این آثار دچار ضرر نشوند.

وب‌سایت روزنامه «اعتماد» روز چهارشنبه با انتقاد از ممنوعیت انتشار تصویر فاطمه معتمدآریا و باران کوثری نوشت: «محروم کردن صاحبان فیلم‌هایی چون "عامه‌پسند" از به‌کارگیری چهره بازیگران خود در برنامه‌های تبلیغاتی به وضوح می‌تواند به ضرر فیلم تمام شود.»

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی، روز ۱۳ آبان به طور تلویحی «شرط» رفع ممنوع‌الکاری بازیگران زن را «عذرخواهی» آن ها به خاطر «کشف حجاب» عنوان کرد.

او در یک برنامه تلویزیونی گفت این که «کسانی که کشف حجاب کردند نمی‌توانند بازی کنند، چیز جدیدی نبوده و الان هم اعلام نشده است. ۵۰ بار پارسال هم اعلام شده بود؛ مگر این که آن ها رویه‌شان را عوض کنند.»