نماینده مجلس: تصویب لایحه حجاب یک سال طول می‌کشد، به عمر این مجلس نمی‌رسد

حسین جلالی می‌گوید تعداد طرح‌های یک فوریتی در نوبت «خیلی زیاد» است و تصویب نهایی لایحه «حمایت از فرهنگ حجاب‌وعفاف» به عمر این مجلس نمی‌رسد

به‌دنبال تصویب یک فوریت لایحه «حمایت از فرهنگ حجاب‌وعفاف» در مجلس شورای اسلامی در روز ۲۳ خرداد، یک نماینده می‌گوید بررسی و تصویب این لایحه جنجالی «یک سال» طول می‌کشد.

حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، به سایت دیده‌بان ایران گفته است بعد از تصویب یک فوریت این لایحه، کمیسیون قضایی به مدت «یک ماه» آن را بررسی می‌کند، اما تعداد طرح‌های یک فوریتی در نوبت «خیلی زیاد» است و به گفته او تصویب نهایی «به عمر این مجلس نمی‌رسد.»

او در عین حال گفته که با «رایزنی» با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، می‌توان تصویب این لایحه را در اولویت قرار داد.

این نماینده مجلس با انتقاد از کسانی که به لایحه عفاف و حجاب «حمله» می‌کنند، گفته است بیشتر آن‌ها متن لایحه را نخوانده‌اند و افراد «دغدغه‌مند و دلسوز» معترض به لایحه نمی‌دانند که «دارند در زمین دشمن بازی می‌کنند.»

به‌رغم انتقادهای گسترده حامیان دولتی حجاب اجباری در هفته‌های اخیر که معتقدند مجازات‌های درج‌شده در این لایحه «خفیف» است و به «گسترش بی‌حجابی» منجر می‌شود، دولت ابراهیم رئیسی روز ۹ خرداد این لایحه را به مجلس ارائه کرد که در مقایسه با متن تهیه‌شده در قوه قضائیه، تنها دو تغییر داشت.

این لایحه به نیروی انتظامی اختیار داده است تا بدون ارجاع به دستگاه قضایی، «متخلفان» را بعد از تذکر، به «یک ششم حداکثر جزای نقدی درجه هشت» و سپس «یک سوم حداکثر جزای نقدی درجه هشت» محکوم کند و جریمه بگیرد.

همچنین در صورت «برهنگی بخشی از بدن و یا پوشیدن لباس‌های نازک بدن‌نما و یا چسبان در ملاًعام یا اماکن عمومی یا فضای مجازی»، مجازات‌های شدیدتری در نظر گرفته شده است.

افراد «دارای شهرت و تأثیرگذاری اجتماعی» که در ایران «سلبریتی» خوانده می‌شوند با مجازات‌هایی افزون بر جریمه‌های عمومی مواجه می‌شوند و برای «تبلیغ علیه حجاب» در فضای مجازی هم مجازات‌های جداگانه‌ای در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که در روزهای اخیر، محمد خاتمی،‌ رئیس‌جمهور پیشین گفته است که حجاب را «به‌زور» نمی‌توان به مردم تحمیل کرد و حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، نزدیک به اصلاح‌طلبان، متن لایحه موسوم به «حجاب و عفاف» و مجازات‌های درنظر گرفته شده در آن را ناقض «حقوق شهروندی زنان بی‌حجاب و قانون اساسی» دانسته و خواهان لغو قانون حجاب اجباری شده است.

از سوی دیگر، زهرا رهنورد، از رهبران «جنبش سبز» که همراه با همسرش میرحسین موسوی، بیش از ۱۳ سال‌ است در حبس خانگی به سر می‌برد، روز ۲۳ خرداد با انتشار پیامی گفت جمهوری اسلامی با لایحه «حجاب و عفاف»، با زنان ایران وارد «جنگ تن به تن» شده اما «بازنده» این جنگ خواهد بود.