مجلس پس از جنجال‌های زیاد تعطیلی روز شنبه را تصویب کرد

مجلس شورای اسلامی پس از جنجال‌های زیاد سرانجام تعطیلی روز شنبه را تصویب کرد و راه را برای دو روز تعطیلی و کاهش ساعات کاری به ۴۰ ساعت در هفته هموار کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، مصوبه روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت مجلس شورای اسلامی با ۱۳۶ رای موافق، ۶۶ رای مخالف و سه رای ممتنع به تأیید نمایندگان رسید.

نمایندگان مجلس یازدهم پیشتر با ۱۳۲ رای مخالف با تعطیلی روز پنجشنبه مخالفت کرده بودند.

بر اساس مصوبه یاد شده، یک تبصره به ماده ۸۷ «قانون مدیریت خدمات کشوری» اضافه می‌شود که بر اساس آن، «تمامی دستگاه‌های اجرایی اعم از ستادی و استانی به استثنای واحدهای نظامی، انتظامی و امنیتی و بخش عملیاتی واحدهای خدمت‌رسانی از قبیل بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی درمانی، مراکز بهزیستی، بانک‌ها و اماکن ورزشی موظفند ساعات کار خود را در پنج روز هفته، از یکشنبه تا پنج‌شنبه، تنظیم کنند».

مصوبه مجلس شورای اسلامی باید به تأیید شورای نگهبان برسد تا به قانون تبدیل شود.

بیشتر در این باره: دردسر ریشه‌دار جمهوری اسلامی برای تغییر تعطیلات آخر هفته

در روزهای گذشته جنجال‌های زیادی بر سر تعیین روز شنبه به عنوان دومین روز تعطیلی هفته به راه افتاده بود. موافقان معتقد بودند که با تعطیلی این روز، میزان قطع ارتباط اقتصادی با دنیا کاهش خواهد یافت که می‌تواند بر تجارت و اقتصاد کشور تأثیر مثبت داشته باشد.

محسن پیرهادی، نماینده تهران در مجلس، در موافقت با تعطیلی روز شنبه گفت: «۳۶ تشکل اقتصادی در مجلس شورای اسلامی درخواست تعطیلی شنبه را مطرح کردند تا ارتباط‌‌مان با دنیا قطع نشود... تعطیلی روز شنبه کم‌هزینه‌ترین و پرفایده‌ترین کار برای عرصه اقتصاد است».

در همین روز، استفتائی از جوادی آملی، از مراجع تقلید قم، منتشر شد که در آن گفته است: «تعطیلی روز شنبه هماهنگ شدن با بازار و دادوستدهای اقتصادی جهانی است و موثر در حل برخی از مشکلات اقتصادی و مهار تورم است و قصد تشبه به مخالفین نیست بلکه تعامل است، لذا تعطیلی تعطیلی روز شنبه، علاوه بر روز جمعه، مانعی ندارد».

مخالفان که بیشتر در طیف مذهبی بودند، تعطیلی روز شنبه را همراهی با دین یهود دانسته و آن را رد کردند. شماری دیگر از این مخالفان، معتقد بودند که تعطیلی این روز بر «افزایش میزان باروری تأثیرگذار بوده»، ضمن این‌که پنجشنبه روز مناسبی برای «زیارت اهل قبور» است.