گروسی: فوری‌ترین مساله آژانس با ایران حل شد

دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اتمام مذاکرات در تهران و بازگشت به وین، از حل شدن «فوری‌ترین موضوع آژانس» با ایران خبر داد.

رافائل گروسی روز شنبه برای مذاکرات با جمهوری اسلامی وارد تهران شده بود و یکشنبه ۲۱ شهریور ماه با اتمام مذاکرات به وین، مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بازگشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی در فرودگاه وین به خبرنگاران گفت که در مذاکرات با ایران بر سر ایجاد فضایی دیپلماتیک برای رسیدن به راه حل مسائل گسترده‌تر و همچنین رسیدگی به تجهیزات نظارتی توافق شد.

آقای گروسی خاطرنشان کرد که با این‌حال، آنچه توافق شده، «راه حل دائمی» نیست.

به گفته او، حداقل فوری‌ترین مسائل با ایران حل شد و ایران اجازه داد تا آژانس بتواند به سرویس فنی تجهیزات نظارتی و ضبط تصاویر از فعالیت‌های سایت‌های هسته‌ای ایران را انجام دهد.

اشاره وی به تعویض کارت ذخیره اطلاعات در دوربین‌های آژانس است.

آقای گروسی در ادامه گفت، با این‌حال بازرسان آژانس اجازه دسترسی به اطلاعات دوربین‌های نظارتی در سایت‌های هسته‌ای ایران را نخواهند داشت.

بیشتر در این باره: ایران و آژانس برای ادامه مذاکرات فنی و سرویس تجهیزات نظارتی توافق کردند

روز یکشنبه محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در نشست خبری مشترک خود با آقای گروسی، مذاکرات با آژانس را «سازنده‌» نامید و گفت که ایران و آژانس برای «تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی» توافق کرده‌اند.

بیانیه مشترک ایران و آژانس نیز که پس از این دیدار صادر شد، ضمن اشاره به توافق درباره «سرویس فنی تجهیزات نظارتی»، از سفر قریب‌الوقوع محمد اسلامی به وین برای حضور در شست شورای حکام و سفر دوباره رافائل گروسی به تهران در «آینده نزدیک» خبر داده است.

گروسی نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که طی روزهای ۱۳ تا ۱۷ سپتامبر (۲۲ تا ۲۶ شهریور) برگزار می‌شود، قصد دارد وضعیت همکاری ایران با این نهاد را گزارش دهد.

این احتمال مطرح است که آمریکا و متحدان اروپایی آن بر اساس این گزارش‌ها، پرونده ایران را پس از سال‌ها به شورای امنیت سازمان ملل متحد بکشانند.

ایران اسفند پارسال، بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای خود را محدود و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد. پس از آن تهران و آژانس به توافقی دست یافتند که بر مبنای آن دوربین‌های نظارتی آژانس در تاسیسات هسته‌ای به مدت سه ماه فعالیت کند ولی دسترسی به اطلاعات ذخیره شده تنها در صورتی ممکن شود که تحریم‌های آمریکا علیه ایران لغو شده باشد.

این توافق سه ماهه با نظر شورای عالی امنیت ملی ایران، به مدت یک ماه دیگر تمدید شد، ولی این مهلت روز سوم تیر به پایان رسید و ایران از تمدید دوباره آن خودداری کرد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن