ایرانی‌ها برای خرید آیفون ۱۶ باید سه ماه کار کنند، قطری‌ها پنج روز

Your browser doesn’t support HTML5

تحقیقات گروه داده‌کاوی رادیو فردا نشان می‌دهد که مردم در ایران برای خرید مدل پایه آیفون ۱۶ باید به‌طور متوسط حدود سه ماه حقوق خود را بدون هیچ‌گونه خرج دیگری کنار بگذارند تا بتوانند این تلفن هوشمند را تهیه کنند. این در حالی است که در قطر تنها پنج روز و در عربستان سعودی ۲۲ روز کار برای خرید این گوشی کافی است.

این شکاف قابل‌توجه به‌وضوح نشان‌دهنده کاهش قدرت خرید مردم ایران در مقایسه با کشورهای همسایه و یکی از نتایج مستقیم سیاست‌های سختگیرانه وارداتی و چالش‌های اقتصادی کشور است.

در جهان امروز اینترنت و گوشی‌های هوشمند به یکی از نمادهای اصلی پیشرفت اقتصادی و توسعه فناورانه تبدیل شده‌اند.

بنابر گزارش شاخص‌های آماری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران که بهار ۱۴۰۳ منتشر شد، ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران بیش از ۱۸۰ درصد است. به عبارت دیگر، یعنی به ازای هر فرد در ایران، حدود دو تلفن همراه وجود دارد.

بااین‌حال، قوانین سخت‌گیرانه واردات تلفن همراه از جمله در مواردی ممنوعیت واردات نسل‌های جدید تلفن‌های هوشمند تولید شرکت آمریکایی اپل، نه‌فقط منجر به افزایش قابل‌توجه قیمت مدل‌های قدیمی‌تر گوشی‌های ساخت اپل شده، بلکه دست مردم ایران را از استفاده آزادانه و بدون دردسر از به‌روزترین و پیشرفته‌ترین مدل‌های موجود در بازار کوتاه کرده است.

با این حال،‌ مشاهدات میدانی و گزارش‌های رسانه‌های داخلی حاکی از آن است که این تلفن‌های هوشمند همچنان فروش چشمگیری در ایران دارند.

تحقیقات گروه داده‌کاوی رادیو فردا نشان می‌دهد که مردم ایران برای خرید مدل پایه آیفون ۱۶ به‌طور متوسط باید ۸۶ روز کار کنند. این یعنی فردی که در ایران با درآمد متوسط زندگی می‌کند، باید تقریباً سه ماه بدون هیچ‌گونه خرج دیگری کار کند تا بتواند این تازه‌ترین تکنولوژی شرکت اپل را تهیه کند. این مدت‌زمان در مقایسه با کشورهای دیگر منطقه مانند قطر، کویت و اسرائیل به‌طور قابل‌توجهی بیشتر است.

مردم قطر تنها با درآمد پنج روز کار خود می‌توانند یک دستگاه آیفون ۱۶ خریداری کنند. قطر همچنین در این مقایسه یکی از بالاترین قدرت‌های خرید آیفون ۱۶ در جهان را نیز دارد.

در عربستان سعودی، شهروندان باید ۲۲ روز از حقوق خود را برای خرید آیفون ۱۶ کنار بگذارند که دقیقاً یک‌چهارم مدت‌زمانی است که شهروندان متوسط ایران برای خرید این تلفن همراه باید پس‌انداز کنند.

در ترکیه، اگرچه تورم بالا مشکلات اقتصادی فراوانی را ایجاد کرده است، مردم این کشور به‌دلیل پیوندهای اقتصادی قوی‌تر با بازارهای جهانی، با قدرت خرید بیشتری نسبت به مردم ایران به بازار می‌روند و با تقریباً دو ماه حقوق خود می‌توانند یک گوشی آیفون ۱۶ خریداری کنند.

این مقایسه با در نظر گرفتن درآمد ناخالص ملی محاسبه شده است که سرانه درآمد ناخالص ملی ایران چهار هزار و ۶۸۰ دلار در سال است.

این رقم، هرچند در مقایسه با پاکستان با سرانه ۱۵۰۰ دلار بسیار بهتر است، در مقایسه با کشورهایی مانند ترکیه (۱۱ هزار و ۶۵۰ دلار) و ارمنستان (هفت هزار و ۳۳۰ دلار) اختلاف بسیاری دارد که نشان‌دهنده فاصله اقتصادی میان ایران و این کشورهاست. این اختلاف به‌طور مستقیم بر قدرت خرید مردم این کشورها تأثیر می‌گذارد.

بر همین اساس، قدرت خرید آیفون ۱۶ در کشورهای پاکستان، هند، مصر و لبنان از ایران ضعیف‌تر است.

این کالا در پاکستان تقریباً غیرقابل‌دسترس است و شهروندان پاکستان باید نزدیک به یک سال کار کنند تا بتوانند آن را تهیه کنند.

این مقایسه همچنین بر مبنای آیفون ۱۶ مدل ۱۲۸ گیگابایت و با احتساب قیمت این دستگاه هوشمند در هر یک از این کشورها انجام شده است. وب‌سایت جی‌اس‌ام که به اخبار تکنولوژی در ایران می‌پردازد، به‌تازگی قیمت پایه آیفون ۱۶ در کشور را ۶۶ میلیون تومان تخمین زده است.