انتقال زائران کربلا به عراق با هواپیمای نظامی و در دو طبقه تایید شد

نمونه هواپیمای نظامی ایلیوشین روسی

در پی انتشار یک فیلم از داخل یک هواپیمای نظامی، یک مقام سازمان هواپیمایی کشوری ایران تایید کرد که عده‌ای از مسافران کربلا با هواپیمای نظامی و به صورت دوطبقه به عراق منتقل شده‌اند.

در ابتدای این فیلم که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده فیلمبردار می‌گوید که داخل هواپیمای ایلیوشن روسی که دو طبقه شده نشسته است.

خبرگزاری فارس نیز روز چهارشنبه تایید کرد که با توجه به «بالا بودن هزینه‌ بلیت پروازهای اربعین و سر‌پیچی بسیاری از دفاتر از عرضه بلیت با قیمت مصوب»، برخی از زوار و‌ به ویژه موکب‌داران با هواپیمای باری به عراق سفر کرده‌اند.

خبرگزاری ایسنا اما از نظامی بودن این هواپیما خبر داده و به نقل از یک مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری نوشت که هواپیماهای نظامی مانند این هواپیما نیازی به اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری ندارند، «اما اگر بخواهند پروازی غیرنظامی انجام دهند باید مجوز آن را دریافت کنند».

در تصاویر منتشر شده یک سمت زن‌ها و سمت دیگر مردها نشسته‌اند. در جایی هم که قسمت بالا و نزدیک سقف هواپیما تعبیه شده مردها دیده می‌شوند. برخی مسافران ماسک بر صورت دارند، اما اکثر مسافران بدون ماسک و با تراکم بسیار بالا کنار هم نشسته‌اند.

سازمان هواپیمایی کشوری ایران ویدئوی منتشرشده را مربوط به «جابه‌جایی زوار اربعین غیر تجاری و مسافری» توصیف کرده، اما اضافه می‌کند: «این پروازها نیز تابع مقررات ایمنی نظامی است و تمامی افراد نیز از نظر مقررات ورود به کشور عراق موظف به رعایت دستورالعمل ‌ها از جمله دریافت ویزا، تزریق واکسن و تست منفی کرونا قبل از ورود به عراق هستند.»

برگزاری مراسم اربعین با حضور چند ده هزار نفری ایرانیان در روزهای آغازین ماه مهر در حالی صورت خواهد گرفت که وضعیت کرونا در کشور هم‌چنان بحرانی است و برخی مقامات وزارت بهداشت درباره احتمال شیوع گونه‌های جدید ویروس و شکل‌گیری پیک ششم در پاییز امسال هشدار داده‌اند.

با وجود توافق‌ها مبنی بر ضرورت تزریق دو دز واکسن و تست منفی کرونا برای مسافران اربعین، نگرانی‌هایی از آلوده بودن و ناقل بودن این مسافران در بازگشت وجود دارد.

دولت عراق اعلام کرده که امسال اجازه ورود زائران از مرز زمینی را نخواهد داد و ویزای معتبر، کارت واکسیناسیون و داشتن تست منفی کرونا را از جمله شروط ورود زائران به این کشور است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های ایران و رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.