فرمانده‌کل سابق سپاه می‌گوید اسرائیل فروردین ماه به پایگاه هوایی اصفهان موشک زد

محمدعلی جعفری، فرمانده‌کل سابق سپاه پاسداران، تأیید کرد که در پی حمله پهپادی و موشکی روز ۲۵ فروردین ایران به اسرائیل، پایگاه هوایی اصفهان هدف حمله موشکی اسرائیل قرار گرفت.

این نخستین بار است که یک مقام رسمی جمهوری اسلامی به این حمله اذعان می‌کند. روایت حکومت ایران پیش‌تر این بود که پدافند هوایی اصفهان چند «ریزپرنده و شیء مشکوک» را هدف قرار داد.

محمدعلی جعفری روز سه‌شنبه اول آبان در جریان یک سخنرانی گفت که اسرائیل با استفاده از «هواپیماهای پیشرفته» آمریکایی «یکی دو موشک» به پایگاه اصفهان زد.

پیشتر رسانه‌های آمریکایی گزارش داده بودند که اسرائیل شامگاه جمعه ۳۱ فروردین به تلافی حملات موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی، به سامانه دفاع هوایی اس-۳۰۰ ایران در پایگاه هشتم شکاری در شمال غربی اصفهان حمله کرد و خساراتی به آن زد.

مقام‌های جمهوری اسلامی پس از حمله منتسب به اسرائیل در بامداد جمعه، هر نوع حمله و خسارت به پایگاه را انکار کردند اما تصاویر ماهواره‌ای که پس از آن منتشر شد نشان از آسیب به سامانه‌های راداری پایگاه هشتم شکاری اصفهان و تعویض آن‌ها داشت.

روزنامه نیویورک تایمز نیز چند روز بعد گزارش داد جنگنده‌های اسرائیلی بر فراز آسمان عراق دو موشک را رها کردند و وقتی خلبانان دیدند که موشک اول موجب انهدام سامانه راداری اصفهان شده، خودشان موشک دوم را که در آسمان بود، منهدم کردند تا از وارد شدن خسارت بیشتر به پایگاه هوایی ایرانی جلوگیری شود.

پایگاه هشتم شکاری ارتش که به پایگاه شهید عباس بابایی هم شهرت دارد، در شمال شرقی شهر اصفهان و در نزدیکی فروگاه اصلی این شهر واقع شده، و پایگاه هوایی مرکزی ایران به حساب می‌آید.

این پایگاه یکی از ۱۷ پایگاه فعال هوایی ارتش جمهوری اسلامی است که به دلیل قرار داشتن در یکی مرکزی‌ترین نقاط ایران، از آن به عنوان «قلب دفاع هوایی کشور» یاد می‌شود.

در عین حال اصفهان میزبان دو سایت اصلی هسته‌ای ایران یعنی مرکز غنی‌سازی نطنز و مرکز فرآوری اورانیوم اصفهان (UCF) نیز هست و وجود این دو مرکز هسته‌ای اهمیت راهبردی پایگاه هشتم شکاری را بیشتر می‌کند.

ایران روز ۲۵ فروردین در پاسخ به حمله منتسب به اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق که باعث کشته شدن چند فرمانده ارشد سپاه پاسداران شد، به اسرائیل حمله مستقیم موشکی و پهپادی کرد.

اظهارات محمدعلی جعفری در حالی است که به دنبال حمله دوم ایران به اسرائیل در روز دهم مهر، گزارش‌ها حاکی از برنامه‌ریزی اسرائیل برای پاسخ نظامی بزرگ است.

مقام‌های اسرائیلی گفته‌اند حمله اسرائیل قطعا رخ می‌دهد و «مرگبار و دقیق» خواهد بود.

بیشتر در این باره: تصاویر جدید ماهواره‌ای؛ ایران برخی تجهیزات سامانه پایگاه اصفهان را «بیرون» برده است

فرمانده‌کل سابق سپاه پاسداران روز سه‌شنبه همچنین مدعی شد که حمله احتمالی اسرائیل در پاسخ به حمله موشکی دهم مهر ایران «محدود و کوچک» خواهد بود.

محمدعلی جعفری به خبرنگاران گفت: «اسرائیل خیلی کوچکتر از آن است که بتواند به ایران حمله کند. البته ممکن است اسرائیل حمله مذبوحانه، محدود و کوچک برای اینکه بگوید که جواب دادم انجام بدهد، ولی حمله‌ای که درخور وعده صادق ۲ باشد قطعا نمی تواند داشته باشد.»

مقام‌های نظامی و سیاسی ایران حمله موشکی و پهپادی فروردین ماه به اسرائیل را «وعده صادق» و حمله روز دهم مهر را «وعده صادق ۲» لقب داده‌اند.

او همچنین اعلام کرد که پاسخ ایران «بستگی به شدت حمله» اسرائیل دارد و به گفته او «اگر کار بزرگ و قابل توجهی انجام بدهد، قطعاً چند برابر پاسخ آن را می‌بیند».

محمدعلی (عزیز) جعفری طی سال‌های ۸۶ تا ۹۸ فرمانده‌کل سپاه پاسداران بود و اکنون فرمانده «قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیةالله» سپاه است.