«سه کشته و ده‌ها زخمی» در زمین‌لرزه تازه‌آباد در کرمانشاه

زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۵.۹ تا ۶ ریشتر تازه‌آباد در استان کرمانشاه را لرزانده‌است. شمار کشته‌شدگان به سه نفر و شمار زخمی‌ها به بیش از ۲۴۰ نفر رسیده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه به خبرگزاری مهر گفته شمار جانباختگان به سه تن افزایش یافته است. بنا بر گزارش‌ها از ایران شمار مصدومان نیز به‌دست کم ۲۴۳ نفر رسیده‌است.

دست‌کم دو پس‌لرزه ۴.۲ و ۴.۴ ریشتری پس از زمین‌لرزه اصلی رخ داده‌اند.

آن‌طور که آمار اولیه ارائه‌شده از سوی هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه نشان می‌داد بیشتر زخمی‌های زلزله، ساکن شهر تازه‌آباد و روستاهای اطراف آن، همچنین شماری نیز ساکنان شهرستان‌های جوانرود و سرپل ذهاب هستند.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفته است: از میان زخمی‌ها ۶ نفر به دلیل شدت آسیب‌ها به مراکز درمانی کرمانشاه انتقال یافتند و مابقی نیز اکثرا به صورت سرپایی مداوا شدند.​

بنا بر گزارش‌ها از ایران نیروهای امدادی و نیز نیروهای ارزیاب به مرکز زمین‌لرزه و روستاها و مناطق اطراف اعزام شده‌اند.

مرکز لرزه‌نگاری آمریکا شدت زمین‌لرزه‌ را ۶ ریشتر و موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران بزرگای آن را ۵.۹ ریشتر برآورد کرده‌اند.

آن‌طور که موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران می‌گوید زلزله در ۲:۴۵ یک‌شنبه چهار شهریور، در عمق هشت کیلومتری زمین رخ داده‌است.​

بنا بر گزارش‌ها کانون زمین‌لرزه ۱۴ کیلومتری ثلاث باباجانی بود.

بیشتر در این باره: ایران در سال گذشته «۱۷ هزار بار لرزید»

خبرگزاری تسنیم گزارش داده است که این زمین‌لرزه باعث قطع آب و برق در شهرستان ثلاث باباجانی شده و استفاده از تلفن‌های همراه نیز با اختلال مواجه است.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه نیز این خبر را تائید کرده اما صبح روز یک‌شنبه گفت: برق تعدادی از روستاها قطع بود که هم اکنون وصل شد و در حال حاضر مشکل خاصی وجود ندارد.

بنا به گفته استانداری کرمانشاه برق نیمی از شهر کرمانشاه نیز پس از زمین‌لرزه قطع شد.

بنا بر گزارش‌ها در بسیاری از شهرهای کرمانشاه شهروندان از خانه‌های خود خارج شده و در مناطق باز و پارک‌ها ساکن شده‌اند. همچنین صف‌های طولانی در برابر پمپ‌های بنزین تشکیل شده‌است.

تلویزیون دولتی عراق گفته مردم در پایتخت آن کشور نیز لرزه‌های ناشی از این زمین‌لرزه را احساس کرده‌اند.

در آبان ماه گذشته زمین‌لرزه ۷.۳ ریشتری در کرمانشاه دست‌کم ۶۲۰ کشته و حدود ۹ هزار زخمی برجای گذاشت.

بیشتر در این باره: زمین‌لرزه ۵.۹ ریشتری در تازه‌آباد کرمانشاه؛ بیش از ۱۲۰ تن مصدوم شدند