تأیید ارسال نامه روحانی برای سران شورای همکاری خلیج فارس و عراق

عباس موسوی می‌گوید، به زودی وزیر امور خارجه ایران نیز نامه‌ای در باره طرح صلح هرمز به دبیرکل سازمان ملل ارسال خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران شنبه ۱۱ آبان تایید کرد که نامه طرح «پویش صلح هرمز» رئیس جمهوری ایران به سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و عراق ارسال شده است.

به گزارش ایرنا، عباس موسوی گفته است:« پس از ارائه "پویش صلح هرمز " توسط رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ایشان متن کامل آن را برای سران کشورهای یاد شده ارسال کرد و در آن خواستار تشریک مساعی همه آنها در پردازش و اجرای آن شدند.»

بیشتر در این باره: درخواست مجدد ظریف از کشورهای عربی برای پیوستن به طرح صلح هرمز

اشاره عباس موسوی به سخنرانی حسن روحانی در سوم مهرماه در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک است. در چارچوب این طرح، حکومت ایران از کشورهای عراق، عربستان سعودی، قطر، کویت، عمان، امارات و بحرین خواسته‌ است که در قالب این پیشنهاد، «پیمان عدم مداخله و عدم تجاوز» امضا کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اضافه کرده است: «این امر نشان دهنده جدیت جمهوری اسلامی ایران و اهمیت دادن به کشورهای منطقه در تامین ثبات و امنیت در منطقه خلیج فارس است.»

به گفته عباس موسوی، به زودی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز نامه‌ای در این زمینه خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد ارسال خواهد کرد.

محمدجواد ظریف هم اواسط مهرماه جاری در دو مقاله که در روزنامه الرای کویت و نشریه فایننشال تایمز منتشر شد، از کشورهای منطقه خاورمیانه خواست که به طرح «صلح هرمز» بپیوندند.

این در حالی است که عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی دوم آبان، گفته بود، مقام های دولتی در ایران حرف از مذاکره بین تهران و ریاض می‌زنند اما «قدرتی ندارند.»

او در پاسخ به پرسشی در مورد کوشش فرانسه جهت انجام مذاکره بین ایران و آمریکا و ازجمله برداشته شدن تحریم‌های علیه ایران توسط رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «به نظر ما مماشات کار نمی‌کند. عمل مهم است نه حرف. اعضای دولت ایران حرف می‌زنند اما قدرتی ندارند. آنهایی که قدرت دارند، مانند سپاه پاسداران، خواستار مذاکره نیستند.»

تنش بین ایران و عربستان در ماههای اخیر بالا گرفته است. ابتدا در اردیبهشت‌ماه امسال به چند نفتکش‌ خارجی در آب‌های دریای عمان و سواحل امارات متحده عربی حمله شد.

در ادامه این تنش ها دو تاسیسات مهم نفتی عربستان سعودی روز ۲۳ شهریور هدف حمله موشکی وپهپادی قرار گرفت و باعث کاهش نیمی از تولید نفت این کشور شد.

ریاض و واشینگتن در این زمینه انگشت اتهام را به طرف ایران گرفته‌اند ولی تهران این اتهام را رد کرده است.

با استفاده از ایرنا و رادیو فردا؛ خ