بریتانیا: ایران احتمالا محموله‌های پهپادی جدیدی به روسیه ارسال کرده است

نمونه‌ای از پهپاد موسوم به «شاهد- ۱۳۶» که کی‌یف می‌گوید ساخت ایران است و روسیه از آن‌ها علیه اهداف غیرنظامی اوکراین استفاده می‌کند

وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد روسیه پس از وقفه‌ دو هفته‌ای، ۷۱ حمله با پهپادهای انتحاری ساخت ایران به اوکراین انجام داده است که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی احتمالا محموله‌های جدید پهپادی به روسیه ارسال کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع بریتانیا در گزارش به روز شده خود که روز یکشنبه ششم فروردین در صفحه توئیتر آن منتشر شد، گفته که روسیه احتمالا دریافت منظم محموله‌های کوچک پهپادهای انتحاری «شاهد» ایران را آغاز کرده است.

روسیه ماه‌هاست که با پهپادهای ساخت ایران به‌صورت گسترده‌ای زیرساخت‌های غیرنظامی و مناطق مسکونی اوکراین را هدف قرار می‌دهد و نیروی هوایی این کشور نیز تاکنون بیش از ۵۰۰ پهپاد ایرانی را ساقط کرده ‌است؛ موضوعی که کشورهای غربی نیز آن را تایید و چندین بسته تحریمی علیه ایران اعمال کرده‌اند.

ایران برای ماه‌ها ارسال پهپاد به روسیه را انکار می‌کرد اما با افزایش شواهد و دلایل ارائه شده، نهایتا حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی آبان پارسال این موضوع را تایید کرد. او با این حال مدعی شد که ارسال پهپادها «به‌صورت محدود و قبل از جنگ اوکراین» بوده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز روز اول فروردین مدعی شد: «ما صریحا اعلام می‌کنیم که حضور در جنگ اوکراین را قاطعانه رد می‌کنیم. به دروغ ادعا کردند ایران در جنگ اوکراین مشارکت دارد، ابدا چنین نیست».

اوکراین این ادعاها را رد و جمهوری اسلامی را به «دروغ‌گویی» متهم کرده است.

گزارش وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید ادامه ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه دست این کشور را برای هدف قرار دادن نقاط بیشتری در خاک اوکراین باز می‌گذارد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه، رادیو فردا/ د.خ/ک.ر