قیمت گوشت قرمز و مرغ در ایران طی یک سال «۹۳ درصد» گران‌تر شده است

داده‌های جدید مرکز آمار ایران نشان می‌دهد قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ در ایران طی یک سال گذشته ۹۳ درصد گران شده است.

بر اساس این آمارهای جدید، در همین مدت، قیمت ماهی‌ها و صدف‌داران ۶۴ درصد، میوه و خشکبار ۵۱ درصد، نوشیدنی‌ها ۴۵ درصد و خوراکی‌ها نیز ۴۵ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

مرکز آمار ایران در هفته جاری شاخص قیمت مصرف‌کننده را در بهمن ماه منتشر کرد که نشان می‌دهد در طول ۱۲ ماه منتهی به پایان بهمن ۱۴۰۲ قیمت هر ۱۰ زیرگروه مربوط به خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها صعودی بوده و تورم مواد غذایی بین ۲۲ تا ۹۳ درصد به ثبت رسیده است.

بر اساس این آمار، دو گروه شیرینی‌ها و شیر، پنیر و تخم‌مرغ نیز در طول ۱۲ ماه منتهی به بهمن ۳۵ درصد گران‌تر به دست مصرف‌کننده نهایی رسیده‌اند.

نان و غلات نیز از باوجودی که کالاهایی استراتژیک شناخته می‌شوند و مشمول قیمت‌گذاری دستوری هستند تورم ۲۴ درصدی را در بهمن به ثبت رسانده‌اند که رقمی قابل توجه است.

کاهش چشمگیر تولید گوشت قرمز، قیمت آن را در بازارهای داخلی نیز به شدت افزایش داده است. دولت ابراهیم رئیسی تلاش کرده با واردات گوشت ارزان منجمد از برزیل، مغولستان و دیگر کشورها، اوج‌گیری قیمت گوشت را مهار کند، اما توفیقی نداشته است.

با ادامه این روند، روزنامه شرق در شماره چهارشنبه ۹ اسفند خود از بروز پدیده «وام خرید شب عید» برای شهروندان خبر داد و انتقادهایی را به آن وارد کرد.

بیشتر در این باره: مرکز آمار ایران از ادامه سقوط تولید و افزایش قیمت گوشت قرمز خبر داد

به‌تازگی محمدحسین قمری، مدیرکل دفتر خدمات عمومی وزارت صمت، خبر داد که مردم با اعتبارسنجی از طریق بانک‌ها می‌توانند در اسفندماه خرید کنند و پول آن را در اردیبهشت پرداخت کنند.

«شرق» می‌نویسد که چشم شهروندان به تابلوها و بیلبوردهایی با عبارت «فروش اقساطی» در سردر قصابی، لباس‌فروشی، خشکبارفروشی و حتی لوازم آرایشی و بهداشتی عادت کرده است و «به نظر می‌رسد فاصله چندانی با دریافت وام خرید موز، آرد یا شیر نداشته باشیم».

روز چهارشنبه خبرگزاری خبرآنلاین نیز در گزارشی با اشاره به افزایش ۶۰ درصدی پیراهن مردانه در آستانه سال جدید خورشیدی خبر داد که فروش پیراهن مردانه در خیلی از موارد با چک کارمندی انجام می‌شود.

یک تولیدکننده به این خبرگزاری گفت که «در بازار، معاملات عمده و خرید و فروش کالا به صورت چکی، موضوع عجیب و تازه‌ای نیست، اما فروش چکی پیراهن مردانه به مشتریان خُرد جای سوال دارد.»

نرخ تورم بالا در ایران بیش از سه دهه است که مسئله اول اقتصاد ایران است.

ابراهیم رئیسی در جریان رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری دو سال پیش گفته بود که در صورت رئیس جمهور شدن نرخ تورم را به نصف کاهش می‌دهد و این نرخ سپس به سمت یک‌رقمی شدن حرکت خواهد کرد؛ وعده‌ای که با گذشت دو سال از عمر ریاست جمهوری او نه تنها محقق نشده، بلکه هنوز هم نشانه‌ای از روند کاهشی تورم دیده نمی‌شود.

با استفاده از گزارش‌های مرکز آمار، روزنامه شرق، خبرآنلاین و رادیو فردا؛ پ.پ./ ب.ب.