رسانه‌های حقوق بشری از اعدام میلاد زهره‌وند خبر دادند

اعدام آقای زهره‌وند توسط رسانه‌های داخل ایران یا مقام‌های قوه قضائیه گزارش نشده است

برخی از رسانه‌های حقوق بشری از «اعدام مخفیانه» میلاد زهره‌وند، در زندان مرکزی همدان خبر دادند.

نخستین بار رسانه حقوق بشری «هه‌نگاو» اعلام کرد آقای زهره‌وند که در ملایر بازداشت شده بود روز پنجشنبه دوم آذر به اتهام قتل یکی از نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی اعدام شد.

نزدیکان میلاد زهره‌وند به رادیوفردا گفته‌اند که «امروز به خانواده میلاد خبر اعدام او را دادند اما جنازه را تحویل نداده‌اند. خانواده‌اش هم هیچ اطلاعی از اعدام نداشتند و به آن‌ها برای ملاقات آخر هم هیچ اطلاعی نداده بودند.»

هه‌نگاو نوشت که حکم اعدام میلاد زهره‌وند، ٢١ ساله و اهل ملایر، با «سناریوی ساختگی قتل یک نیروی حکومتی به نام علی نظری» اجرا شد.

این سازمان که اخبار حقوق بشری مربوط به کردهای ایران را پوشش می‌دهد، افزود که زهره‌وند هیچ اطلاع قبلی مبنی بر قریب‌الوقوع بودن اعدام خود دریافت نکرده بود و اجازه ملاقات نهایی با خانواده‌اش را نیز نداشت.

اعدام آقای زهره‌وند توسط رسانه‌های داخل ایران یا مقام‌های قوه قضائیه گزارش نشده است.

یکی از نزدیکان خانواده زهزه‌وند به پایگاه حقوق بشری هرانا گفت که اجرای حکم اعدام این زندانی «فقط حدود ۱۰ روز پس از تایید حکم او در دیوان عالی کشور» صورت گرفت.
کانال تلگرامی «دادبان» که یک پایگاه خبری حقوقی است نیز اعدام آقای زهره‌وند را تایید کرده و نوشته که او پیشتر در ارتباط با «مرگ یک مامور اطلاعات سپاه پاسداران» در جریان اعتراضات به اعدام محکوم شده بود.
بر اساس این گزارش، علی نظری از نیروهای اطلاعات سپاه ملایر بود که در جریان اعتراضات سراسری در آبان‌ سال ۱۴۰۱ جان خود را از دست داد و مقامات قضایی اتهام قتل او را به میلاد زهره‌وند نسبت دادند.

دادبان نوشت که حکم قصاص میلاد در دستگاه قضایی همدان صادر و تایید شده بود، اما از جزئیات بیشتر درباره پرونده او اطلاعات چندانی در دسترس نیست.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، این متهم از داشتن وکیل محروم بوده است.

پیشتر اعدام دیگر معترضان ایرانی، موجی از محکومیت‌های داخلی و خارجی را به دنبال داشت.

عفو بین‌الملل اعلام کرده که هدف مقام‌های جمهوری اسلامی ارسال پیامی به جهان و مردم ایران است مبنی بر این‌که برای سرکوب و مجازات مخالفان از هیچ اقدامی فروگذاری نخواهد کرد.

بیشتر در این باره: رکورد «بی‌سابقه» اعدام در ایران؛ هشدار درباره اعدام «صدها نفر دیگر» در ماه‌های آینده

به گفته گروه‌های حقوق بشری و سازمان ملل، جمهوری اسلامی اعتراضات سراسری اخیر در ایران را شدیدا سرکوب کرد و حدود پانصد معترض به‌دست نیروهای امنیتی کشته شدند.

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران مستقر در اسلو، ایران در سال جاری حداقل ۶۸۰ نفر را اعدام کرده است که اکثراً به اتهام‌هایی در ارتباط با قتل و مواد مخدر محکوم شده بودند.

بر اساس گزارش‌های هه‌نگاو، رادیو فردا، هرانا، دادبان و خبرگزاری فرانسه/م.ت/ک.ر