وعده تازه وزیر ارتباطات: سرعت اینترنت در ایران «۱۰۰ برابر» می‌شود

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

در حالی که کاربران اینترنت در ایران از ادامه کاهش سرعت اینترنت در کشور خبر می‌دهند، وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی روز چهارشنبه سوم فروردین وعده «صد برابر کردن» سرعت اینترنت در ایران را داد.

عیسی زارع‌پور در حاشیه نخستین جلسه هیئت دولت در سال ۱۴۰۱ گفت: «در افق ۱۴۰۳ هدف‌گذاری کرده‌ایم سرعت اینترنت را به یک گیگابایت در ثانیه برسانیم که ۱۰۰ برابر سرعت فعلی است».

او این هدف‌گذاری را برای کسب‌وکارها به مراتب کمتر عنوان کرده و گفته است: «هدف‌گذاری کرده‌ایم برای کسب‌وکارها حداقل سرعت اینترنت ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه را که تقریباً ۱۰ برابر سرعت فعلی است، فراهم کنیم».

وزیر ارتباطات در مورد چگونگی دست‌یابی به این اهداف جزئیاتی ارائه نداد. او هدف از این «طرح‌ها» را پیشبرد اقتصادی کشور عنوان کرد اما توضیح نداد که چرا هدف‌گذاری سرعت بخشیدن به اینترنت ایران قرار است برای کسب‌وکارها «۱۰ برابر» کندتر از بقیه بخش‌ها باشد.

اختلالات اینترنتی در ایران به اندازه‌ای رسیده که یک مقام رسمی وزارت علوم روز ۲۴ بهمن به خبرگزاری ایلنا گفت: «اختلالات در کیفیت و سرعت اینترنت در چند ماه گذشته افزایش یافته و موجب آزار و اذیت در برگزاری کلاس‌ها و امتحانات شده است».

با افزایش انتقادها در این زمینه، وزیر ارتباطات در واکنش گفت که «سرعت اینترنت در ایران از افغانستان بیشتر است».

افزایش اختلال اینترنتی و ادامه کندی سرعت اینترنت در ایران باعث شده است که گمانه‌زنی‌ها درباره عامدانه بودن این اقدام تشدید شود.

روزنامه «اعتماد»، چاپ تهران، روز دوم اسفند در گزارشی نوشت یکی از اهداف کاهش سرعت در اینترنت محدود کردن دسترسی به شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار است.

پایگاه خبری تجارت‌نیوز نیز روز سوم فروردین نوشت: «کندی سرعت اینترنت به نظر می‌رسد که در سال جدید هم ادامه دارد. حالا برخی از کاربران آن را به اجرای طرح صیانت بی‌ربط نمی‌دانند و برخی دیگر از افزایش قیمت اینترنت با وجود کیفیت نامناسب گلایه دارند».