واکنش ایران به انتخاب مدیرکل تازه آژانس اتمی: آماده همکاری سازنده هستیم

عباس موسوی

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز پنج‌شنبه در واکنش به انتخاب رافائل گروسی به عنوان مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که «ایران آماده حفظ و گسترش تعامل و همکاری سازنده توام با حسن نیت و احترام متقابل با آژانس بر مبنای دقت حرفه‌ای و بی‌طرفی این نهاد است».

عباس موسوی، سخنگو، روز پنج‌شنبه، نهم آبان‌ماه ابراز امیدواری کرد که این نهاد بین‌المللی در دوره مسئولیت آقای گروسی «در نهایت بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری‌ به وظایف و ماموریت‌های خود عمل نماید».

روز هفتم آبان‌ماه رافائل ماریانو گروسی، دیپلمات آرژانتینی، موفق شد میزان رای لازم برای احراز مقام مدیرکلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به دست آورد.

گروسی پیش از این رئیس کابینه در دفتر مدیرکل سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی و سپس به مدت سه سال رئیس کابینه مدیرکل آژانس (یوکیا آمانو) در امور سیاسی بود. ‎

یوکیا آمانو، رئیس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، ۳۱ تیرماه امسال در ۷۲ سالگی درگذشت و از آن زمان تاکنون کورنل فروتسا، معاون او، سرپرستی موقت آژانس را بر عهده داشت.

بیشتر در این باره: گزارش رویترز: معافیت همکاری‌ اتمی با ایران از تحریم‌های آمریکا تمدید می‌‌شود

رافائل گروسی روز سه‌شنبه هفته جاری در اولین اظهار نظرش در مقام تازه گفت: «به نظرم مهم است که به کشورهای عضو و جامعه بین‌المللی اطمینان دهم که کاملا مستقل عمل می‌کنم و در مقابل فشار نفوذناپذیر خواهم بود.»

اما پیش از سخنگوی وزارت خارجه، نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز با رویکردی مشابه بر لزوم بی‌طرفی مدیرکل جدید آژانس تاکید کرده بود.

کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در وین، روز چهارشنبه گفته بود: «با توجه به مسئولیت آژانس در راستی‌آزمایی اجرای برجام، مدیرکل جدید نیز همانند سلف خود، نقش مهم آژانس در حفظ توافق هسته‌ای را به درستی ایفا کند.»

مدیرکل جدید آژانس در شرایطی رهبری این سکان را برعهده خواهد گرفت که پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی و سرنوشت برجام با چالشی جدی روبه‌رو است.

آمریکا اردیبهشت سال ۹۷ از برجام خارج شد و تحریم‌هایی فزاینده را علیه ایران به اجرا گذاشت.

جمهوری اسلامی در یک سال اخیر در اعتراض به خروج آمریکا از برجام و در انتقاد از «بی‌عملی و ناتوانی اروپا در تحقق وعده‌هایش برای حفظ برجام» برخی از تعهدات هسته‌ایش را در قالب چند گام به حال تعلیق درآورده است.

زمانی که جمهوری اسلامی برای برداشتن گام چهارم تعیین کرده روز ۱۵ آبان یعنی تنها یک هفته دیگر از راه می‌رسد.

اواخر ریاست آمانو بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین انتشار گزارش‌هایی پیرامون «ردپای اورانیوم در انبار تورقوزآباد» به نگرانی‌ها پیرامون «مخفی‌کاری» جمهوری اسلامی در برنامه هسته‌ای خود دامن زد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواسته است در خصوص آثار اورانیوم پیداشده از «انبار تورقوزآباد» در حومه تهران توضیح دهد. تورقوزآباد تهران محلی است که نخست وزیر اسرائیل سال گذشته از آن به عنوان «انبار مخفی هسته‌ای ایران» یاد کرد.

دیپلمات‌ها هم پیشتر اعلام کرده بودند که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نمونه‌های گرفته‌شده از این محل آثار اورانیوم یافته‌اند و آژانس چند ماه‌ پیش از ایران خواست که درباره منشأ این اورانیوم توضیح دهد.

آقای موسوی روز پنج‌شنبه به نقش منحصر به فرد آژانس در ارتباط با جنبه‌های هسته‌ای برجام و اهمیت این نهاد در حوزه همکاری‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران با سایر کشورهای عضو اشاره کرده و گفته است تهران آماده حفظ و گسترش تعامل و «همکاری سازنده توام با حسن نیت» با آژانس است.

در رابطه با فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، از جمله تولید برق هسته‌ای، دو منبع مطلع چهارشنبه به خبرگزاری رویترز گفتند، دولت آمریکا قصد دارد معافیت همکاری‌های اتمی با ایران را تمدید کند و اجازه دهد روسیه، چین و اروپا به همکاری و فعالیت خود در بخش‌های غیرنظامی برنامه هسته‌ای ایران ادامه دهند.

منابع: خبرگزاری‌های ایرنا، رویترز، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.