ایران ماکت یک ناو هواپیمابر آمریکایی را «به تنگه هرمز منتقل کرده است»

تصویر ماهواره‌ای از ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی در جریان رزمایش سال ۹۳ سپاه

تصاویر ماهواره‌ای که روز دوشنبه پنجم مرداد منتشر شده‌اند، نشان می‌دهند که ایران ماکت یک ناو هواپیمابر آمریکایی را به آب‌های تنگه هرمز منتقل کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیروهای نظامی ایران این ماکت را از شهر بندرعباس به تنگه هرمز منتقل کرده‌اند. ماکت ناو آمریکایی به طول ۲۰۰ متر و عرض ۵۰ متر آماده شده است.

شبکه تلویزیونی الجزیره ششم تیرماه گزارش داده بود که ماکت این ناو در بندرعباس به آب انداخته شده است.

حسین دهقان، مشاور نظامی آیت‌الله علی خامنه‌ای، به این شبکه گفته بود که آماده‌سازی ماکت ناو آمریکایی «هیچ پیغامی» ندارد ولی اگر معنایی داشته باشد، این است که «اگر بزنید، می‌زنیم».

او همچنین تاکید کرده بود که نیروهای نظامی «همیشه صحنه جنگ واقعی احتمالی را به صورت غیرنظامی یا رزمایشی طراحی و روی آن عمل می‌کنند».

با توجه به انتقال این ماکت به تنگه هرمز، به نظر می‌رسد که سپاه پاسداران قصد دارد مانوری مشابه رزمایش «پیامبر اعظم ۹» در اسفند سال ۹۳ برگزار کند که در جریان آن ماکت یک ناو آمریکایی با شلیک چهار موشک هدف قرار گرفت.

در جریان این رزمایش، شلیک موشک‌ها منجر به غرق‌شدن ماکت ناو نشد و جانشین فرمانده سپاه در توضیح این موضوع گفت که این ماکت قرار است در رزمایش‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد و به همین جهت طوری ساخته شده که هر چه به آن شلیک شود، «غرق شدنی نیست».