وزارت بهداشت ایران مرگ یک زن «مشکوک به ابتلا به کرونا» را تکذیب کرد

ریخت‌شناسی ویروس تازه در طرحی که مرکز کنترل و جلوگیری از شیوع بیماری‌های در آتلانتا، آمریکا، منتشر کرده‌است.

روزنامه ایران در گزارشی در صفحه حوادث خود ۲۳ بهمن ماه گفته «همزمان با مرگ زنی میانسال در یکی از بیمارستان‌های پایتخت که مشکوک به ابتلا به بیماری کرونا بود، تحقیقات در این باره آغاز شد». اما سخنگوی وزارت بهداشت ایران گفته این موضوع «درست نیست».

اشاره روزنامه ایران به کروناویروس جدیدی است که «کووید-۲۰۱۹» نامیده می‌شود و بیش از ۴۰ هزار نفر را در چین و صدها نفر را در نزدیک به ۳۰ کشور دیگر مبتلا کرده‌است.

دولت ایران تاکنون هیچ آمار رسمی از ابتلا به این ویروس در داخل کشور ارائه نکرده‌است.

روزنامه ایران می‌گوید «ساعت ۱۱:۳۰ دوشنبه ۲۱ بهمن، مسئولان یکی از بیمارستان‌های پایتخت در تماس با ۱۱۰ از مرگ مشکوک زنی ۶۳ ساله خبر دادند».

به گفته این روزنامه «با اعلام این خبر تحقیقات از سوی مأموران کلانتری ۱۸۱ وردآورد آغاز شد. بر اساس بررسی‌های اولیه و طبق اظهارات کادر درمانی این بیمارستان احتمال می‌رود که این زن مبتلا به بیماری کرونا بوده و بر اثر همین بیماری جان باخته است. بدین ترتیب با انتقال جسد وی به پزشکی قانونی تحقیقات با دستور بازپرس آغاز شد».

در این گزارش مشخص نیست چرا انتشار این خبر دو روز پس از واقعه صورت می‌گیرد. در عین حال مشخص نیست چرا تحقیقات پزشکی توسط ماموران کلانتری آغاز شد و آیا این زن در قرنطینه قرار داشته، تحت معاینات تخصصی بیشتری قرار داشته و اینکه در کدام بیمارستان بستری بوده است.

وردآورد جایی که پلیس تحقیقات خود را در آن آغاز کرده منطقه‌ای در غرب تهران در منطقه ۲۱ شهرداری پایتخت است.

واکنش وزارت بهداشت

ساعاتی پس از انتشار خبر و بازتاب آن، کیانوش جهانپور، رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت، به باشگاه خبرنگاران جوان، گفته: «خبر مرگ زن میانسال در بیمارستان پایتخت در اثر ویروس کرونا درست نیست، زیرا هیچ علائمی از ویروس کرونا در کشور دیده نشده است».

آقای جهانپور در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا نیز گفته «به قاطعیت می توان گفت تاکنون ویروس کرونا در ایران وارد نشده است».

یک روز پیش از این نیز، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی گفته بود «تا این لحظه هیچ موردی از ابتلا به کرونا ویروس جدید را در کشور نداشته‌ایم».

سعید نمکی گفته بود نماینده سازمان جهانی بهداشت «اقرار کرده که هم نظام بهداشتی ایران، بسیار مقتدر و مسلط است و هم اینکه تا این لحظه، هیچ موردی از کروناویروس جدید در ایران گزارش نشده است».

سازمان جهانی بهداشت در وب‌گاه اطلاع‌رسانی خود تا کنون اظهار نظر رسمی، در ستایش یا انتقاد از وضعیت آمادگی ایران در مقابله با کروناویروس نکرده‌است. مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفته جهان باید «بیدار شود» و ویروس تازه را «به‌عنوان دشمن شماره یک مردم قلمداد کند».

آماری که در رسانه‌های معتبر بین‌المللی ارائه می‌شوند معمولا آمار رسمی از سوی خود دولت‌ها یا نهادهای رسمی کشورها، از جمله کمیسیون‌ها، نهادهای مسئول، یا وزارت‌خانه‌های بهداشت هستند.

سازمان بهداشت جهانی در مورد نحوه جمع‌آوری داده‌ها و آمار برای خود چنین شرحی داده است: «این سازمان با استفاده از منابع مختلف و روش‌های مختلف جمع‌آوری داده‌ها، از جمله: آمارها، گزارش‌دهی‌های روزمره توسط ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی، سازمان‌های ثبت احوال، و سیستم‌های نظارت بر بیماری‌ها، آمار خود را اعلام می‌کند».

آمار رسمی قربانیان، تحقیقات و توصیه‌ها

تا کنون تمامی موارد رسمی قربانیان در خارج از سرزمین چین، مربوط به یک مورد در فیلیپین (شهروند چینی) و یک مورد در هنگ‌کنگ (شهروند همین منطقه ویژه) می‌شود.

تازه‌ترین آمارهای رسمی منتشرشده در چین حاکی‌ست شمار جان‌باختگان در روز ۲۲ بهمن ۹۴ نفر بود، که شمار کل قربانیان را به بیشتر از ۱۱۰۰ نفر رسانده است.

روز گذشته مدیرکل سازمان جهانی بهداشت با توصیف ویروس کرونای جدید به‌عنوان خطری فوق‌العاده که تمامی جهان را تهدید می‌کند، گفته بود باید از فضایی که برای مقابله با آن ایجاد شده، بهترین بهره را برد.

ویروس تازه به مراتب افرادی بیشتری را در مقایسه با ویروس «سارس» در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳، مبتلا کرده است. با این حال آمار رسمی و منتشرشده فعلی حاکی‌ست شمار تلفات انسانی کم‌تر از «سارس» و کروناویروس خاورمیانه «مرس» است. البته پژوهشگران در گام‌های اولیه تحقیقات قرار دارند.

در جریان شیوع این ویروس‌ها از شهروندان خواسته می‌شود به مراتب به موارد شستن دست‌های خود با آب پاکیزه و مواد شوینده مانند صابون بیافزایند. حتما دهان خود را هنگام عطسه یا سرفه بپوشانند، در صورت نبود دستمال کاغذی این کار را با حائل کردن بازو انجام دهند و نه کف دستان که تماس بیشتری با محیط و دیگران دارد. دستمال‌های استفاده‌شده را نگه ندارند و دفع کنند. در صورت بیماری از دیدار با افرادی غیر از پزشکان یا امدادگران پرهیز کنند. از حضور در اماکن عمومی و شلوغ که احتمال وجود ویروس در آن‌ها وجود دارد، و نیز نزدیک‌شدن به افراد بیمار پرهیز کنند.

تاکنون نه درمان و نه واکسنی برای کروناویروس جدید پیدا نشده‌ است. تلاش‌های موسسات دولتی و خصوصی برای یافتن واکسن برای این ویروس ادامه دارد.