انتقاد دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از «برادران لیلا»: «دختر نباید به‌صورت پدر سیلی بزند»

فیلم «برادران لیلا» سال گذشته توسط وزارت ارشاد توقیف شد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از فیلم توقیف‌شده «برادران لیلا» آن را نمونه آثاری دانست که به خانواده «آسیب» می‌زنند و تأکید کرد در سینمای ایران، نباید فیلمی پخش شود که در آن، «دختر به صورت پدر سیلی بزند».

عبدالحسین خسروپناه در دیدار با مدیران سکوهای اینترنتی نمایش خانگی که گزارش آن روز نهم تیر در رسانه‌های ایران منتشر شده، بار دیگر وعده داد که واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به معنای کاهش فعالیت هنرمندان نیست.

او در عین حال به شکل غیرمستقیم خواستار تشدید سانسور شد و گفت در سینما و نمایش خانگی عده‌ای نباید به خاطر مقاصد اقتصادی به فرهنگ آسیب بزنند.

بیشتر در این باره: سازمان سینمایی فیلم «برادران لیلا» را توقیف کرد

فیلم «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی بعد از نمایش در جشنواره فیلم کن سال گذشته،‌ به دلیل آنچه سازمان سینمایی وزارت ارشاد حضور «بدون مجوز» در این جشنواره و «تخلفات و سرپیچی تهیه کننده و کارگردان این اثر از مقررات» خواند، توقیف شد و در ایران به نمایش درنیامد.

اواخر سال گذشته نسخه بدون سانسور و با کیفیت این فیلم بعد از توزیع در شبکه نمایش خانگی فرانسه، به شکل غیررسمی در فضای مجازی ایران هم توزیع و بسیار واکنش‌برانگیز شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که بعد از مصوبه این شورا درباره نظارت بر نمایش خانگی ایران، هنرمندان درباره «امنیت شغلی» نگرانی خود ابراز کرده‌اند، در پاسخ گفت که باید «روشنگری لازم» انجام شود.

خسروپناه همچنین اختلاف وزارت ارشاد و صداوسیما به عنوان متولیان «حوزه صوت و تصویر» را تأیید کرد و گفت در مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی «در پنح بند» وظایف میان این دو نهاد تقسیم شده است.

بر اساس آنچه رسانه‌ها در روزهای اخیر گزارش داده‌اند، شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه نظارت و صدور مجوز تولید و پخش فیلم و سریال و سایر برنامه‌ها در شبکه نمایش خانگی را به شکل رسمی به صداوسیما واگذار کرده؛ هرچند که جزئیات چندانی از این مصوبه منتشر نشده است.

خبر نهایی شدن این مصوبه روز ۳۰ خرداد منتشر شد و در واکنش به آن، تعدادی از سینماگران با انتشار یک پست مشترک در صفحات اینستاگرام خود این مصوبه را به معنای «سونامی ممنوع‌الکاری هنرمندان و پایان سرگرمی‌های مردم» دانستند.

خانه سینما و کانون کارگردانان سینمای ایران هم در بیانیه‌های جداگانه درباره پیامدهای این مصوبه هشدار دادند و تشدید سانسور از طرف صداوسیما را زمینه‌ساز تعطیلی شبکه نمایش خانگی و رویگردانی مردم از تولیدات آن خواندند.

یک روز بعد از انتشار تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی،‌ رئیس سازمان صداوسیما از تدوین «آیین‌نامه تخلفات» برای بازیگران و پلتفرم‌های آنلاین نمایش خانگی خبر داد.