ذوالنوری: نباید طالبان را با القاعده و داعش یکی دانست

مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس

مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه ۲۰ تیرماه منتشر شد، طالبان را «بخش انکارناپذیری از حقیقت افغانستان» خوانده و تاکید کرده است که نباید آن‌ها را با شبه‌نظامیان اسلام‌گرا و تندرو نظیر القاعده و داعش یکی دانست.

نماینده قم در مجلس در مصاحبه با خبرگزاری «خانه ملت» گفت جمهوری اسلامی ایران با حمایت از «سیاست منطق و مصالحه» تلاش دارد تا «گروه‌های معتبر» افغانستان را کنار یکدیگر جمع کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مدعی شد توجه جمهوری اسلامی به گفت‌وگوهای بین افغانی از این بابت است که از «جنگ و خونریزی» در منطقه بکاهد و «برادرکشی در افغانستان» کمتر صورت بگیرد.

در حالی که با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، شبه‌نظامیان اسلام‌گرای طالبان مشغول پیشروی سریع علیه نیروهای دولتی افغان هستند، نمایندگانی از طالبان و دولت افغانستان روز چهارشنبه (۱۶ تیرماه) در تهران در یک اجلاس سیاسی به میزبانی جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، حاضر شدند.

اقدام به برگزاری این اجلاس از سوی حکومت ایران در حالی انجام گرفته است که وزیر خارجه ایران روز ۲۹ آذر پارسال در مصاحبه‌ای با تلویزیون طلوع‌نیوز افغانستان اذعان کرد بر اساس قوانین هنوز «ایران طالبان را از گروه تروریستی خارج نکرده است».

گروه طالبان از اواسط اردیبهشت‌ماه امسال حملات تهاجمی خود را در چند جبهه مهم آغاز کرد و اکنون مدعی است که بیش از ۸۰ ولسوالی از مجموع ۴۲۱ ولسوالی افغانستان را در اختیار دارد.

تشدید حملات طالبان همزمان شده است با خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان که پس از نزدیک به دو دهه صورت می‌گیرد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری خانه ملت و وب‌سایت رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر