مرکز پژوهش‌های مجلس: دولت امسال و سال بعد به درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده نمی‌رسد

مسعود پزشکیان لایحه بودجه ۱۴۰۴ را هفته گذشته تقدیم مجلس کرد

مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید در چهار ماه ابتدایی امسال، بودجه نفتی دولت با کسری مواجه شده و رقمی که دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۴ برای درآمدهای صادرات نفت لحاظ کرده، قابل تحقق نیست.

دولت در لایحه بودجه سال آینده ۵۰۹ هزار میلیارد تومان (همت) درآمد بودجه‌ای صادرات نفت و گاز در نظر گرفته است.

در مجموع دولت برای سال آینده صادرات روزانه یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه صادرات نفت در نظر گرفته که یک میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه آن به ارزش ۳۳.۵ میلیارد دلار برای خود دولت (۳۷.۵ درصد، معادل ۱۲.۶ میلیارد دلار یا ۵۰۹ همت)، صندوق توسعه ملی (۱۶ میلیارد دلار) و شرکت ملی نفت (۴.۹ میلیارد دلار) خواهد بود.

در این میان، ۵۵۰ هزار بشکه از رقم باقی مانده به ارزش ۶۸۷ همت (۱۲.۴ میلیارد دلار) برای نیروهای مسلح و طرح‌های خاص و ۵۰ هزار بشکه نیز برای تعهدات ماده ۱۲ است.

بیشتر در این باره: «افزایش چهار برابری» سهم نیروهای مسلح ایران از درآمد صادرات نفت و گاز

مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به عدم تحقق ۱۸ درصدی بودجه نفتی دولت در چهار ماه ابتدایی امسال، برآورد کرده است که سال آینده نیز ۱۸ درصد از بودجه نفتی دولت تحقق نیابد.

بر اساس برآورد این نهاد پژوهشی مجلس، دولت برای سال آینده قیمت نفت صادراتی را بشکه‌ای ۶۳ دلار در نظر گرفته، اما این رقم احتمالا تنها ۶۰ دلار باشد: «دولت روزانه ۱.۲۵ میلیون بشکه صادرات نفت (بدون لحاظ نفت نیروهای مسلح و طرح‌های خاص) برای خود در نظر گرفته، اما میزان تحقق این رقم احتمالا تنها ۱.۱ میلیون بشکه باشد. دولت همچنین صادرات ۱۶ میلیارد متر مکعب گاز در نظر گرفته، اما رقم واقعی احتمالا ۱۲ میلیارد متر مکعب شود».

صادرات گاز ایران پارسال نیز تنها ۱۲ میلیارد متر مکعب بود و مشخص نیست دولت با توجه به کسری فزاینده گاز، چرا برای سال آینده صادرات ۱۶ میلیارد متر مکعب گاز در نظر گرفته است.

هدف‌گذاری صادرات روزانه ۱.۸۵ میلیون بشکه نفت توسط دولت و نیروهای مسلح در حالی است که بر اساس آمارهای شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها، حجم صادرات نفت ایران در سال جاری میلادی روزانه بطور متوسط ۱.۵ میلیون بشکه بوده است.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، سهم صندوق توسعه ملی از صادرات نفت کشور نیز ۴۸ درصد در نظر گرفته شده است و قرار است ۲۰ درصد تحویل صندوق شود و ۲۸ درصد به ارزش ۵۴۱ همت، در قالب استقراض به دولت برسد.

مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید احتمالا به جای ۵۴۱ همت، تنها ۴۴۰ همت از رقم یاد شده تحقق یابد.

در مجموع، دولت از صادرات نفت و دریافت بخشی از سهم صندوق توسعه ملی، در نظر دارد برای سال آینده کلا ۱۰۵۰ همت تومان درآمد داشته باشد، اما بنابر ارزیابی مرکز پژوهش‌های مجلس، احتمالا تنها ۸۶۰ هزار میلیارد تومان از این رقم محقق شود و این بخش از بودجه با کسری ۱۸ درصدی مواجه شود.

به غیر از صادرات نفت و گاز، دولت همچنین ۹۱۱ همت منابع حاصل از فروش داخلی و خارجی محصولات نفتی، همچنین فروش داخلی گاز در نظر گرفته که ۱۴ درصد بیشتر از سال جاری است.