اوپک: رشد ۳۰ دلاری قیمت و افزایش ۷.۶ درصدی تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۲

-- Iran oil field, undated.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در تازه‌ترین گزارش خود از افزایش ۷.۶ درصدی تولید و رشد ۳۰ درصدی قیمت نفت ایران در سال ۲۰۲۲ خبر داده است.

بر اساس این گزارش که در سایت اوپک منتشر شده، تولید نفت ایران در سال گذشته میلادی به ۲ میلیون و ۵۷۴ هزار بشکه رسیده است. این رقم قبل از تحریم های آمریکا ۳.۸ میلیون بشکه بود.

این گزارش اشاره‌ای به حجم صادرات نفت ایران نکرده، اما قیمت نفت صادراتی ایران را بدون احتساب تخفیف‌هایی که جمهوری اسلامی به مشتریان نفتی می‌دهد، حدود ۱۰۰ دلار ارزیابی کرده است.

گزارش‌های رسانه‌های غربی حاکی است که ایران همپای روسیه مجبور به ارائه تخفیف به مشتریان چینی است.

در همین زمینه آژانس بین‌المللی انرژی روز چهارشنبه گزارش داده است که در ماه گذشته، روسیه به خاطر تحریم‌ها مجبور به ارائه تخفیف ۴۰ دلاری برای فروش نفت خود شده است.

دقیقا مشخص نیست ایران در رقابت با روسیه، چه میزان تخفیف به مشتریان چینی ارائه داده، اما گزارش‌ها حاکی از افزایش میزان نفت صادراتی ایران به چین در ماه دسامبر است.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است مصرف جهانی نفت در سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته ۱.۹ میلیون بشکه در روز افزایش یابد و به رکورد تاریخی ۱۰۱ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه برسد. بخش اعظم این افزایش توسط کشورهای غیراوپک انجام خواهد شد و بیشترین رشد مصرف نفت جهان نیز جذب بازار چین می‌شود.

اوپک نیز پیش‌بینی کرده است سال آینده تقاضای جهانی نفت روزانه ۲.۲ میلیون بشکه افزایش یابد. اوپک می‌گوید نیاز جهانی به نفت اعضای این سازمان با رشدی ۶۰۰ هزار بشکه‌ای به ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

با استفاده از گزارش‌های اوپک، آژانس بین‌المللی انرژی. د.خ