طرح «تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت» در مجلس اعلام وصول شد

بنا به گفته عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در روز چهارشنبه، ۲۶ آذر طرح «صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت» در نشست علنی مجلس اعلام وصول شد.

به گزارش خبرگزای ایرنا، محسن دهنوی در حالی از اعلام وصول این طرح خبر داد که دیدبان حقوق بشر روز ۱۴ آذر ماه خواستار اصلاح و تصویب هرچه سریع‌تر لایحه منع خشونت علیه زنان از سوی جمهوری اسلامی شد.

به گفته تارا سپهری‌فر، پژوهشگر ایران در سازمان دید‌بان حقوق بشر این لایحه دارای ایراداتی چون فاصله با استاندارهای بین‌المللی، سکوت درباره ازدواج کودکان و تجاوز به همسر، تعریف نکردن مصادیق خشونت خانگی و ترویج میانجی‌گری خانوادگی است.

خانم سپهری‌فر تاکید کرده بود که زنان ایرانی چندین دهه است که «چشم‌انتظار قانونی جامع برای پیشگیری از خشونت علیه زنان، و پیگرد آزاردهندگان بوده‌اند.»

به گفته او، «با توجه عمومی رو به رشد به این موضوع مهم، قانون‌گذاری با تأخیر زیادی مواجه شده است و مجلس نباید در تصویب آن وقت تلف کند.»

ایران یکی از تنها چهار کشوری است که به کنوانسیون سازمان ملل برای رفع هر گونه تبعیض علیه زنان ملحق نشده‌اند.

در ماه‌های گذشته گزارش‌هایی از خشونت علیه زنان از جمله بریدن سر رومینا اشرفی، دختر ۱۴ ساله از سوی پدرش، قتل ریحانه عامری، دختر ۲۲ ساله کرمانی، به دست پدرش با «میله آهنی» موجب شد تا تصویب فوری این طرح در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.