ایران «شیوه» اظهارات رئیس‌جمهور آذربایجان را «تعجب‌آور» خواند

یک روز بعد از اظهارات رئیس‌جمهور آذربایجان درباره بی‌اعتنایی ایران به هشدارهای باکو درباره ورود کامیون‌های جمهوری اسلامی به قره‌باغ کوهستانی و مانور نظامی ایران در مرزهای مناطق آزاد شده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی «شیوه» بیان الهام علی‌اف را مایه تعجب دانست.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه روز سه‌شنبه ششم مهرماه گفت «در حالی که روابط خوب و محترمانه‌ای میان دو کشور وجود دارد و مسیرهای معمول ارتباطات میان دوطرف در بالاترین سطح وجود دارد، بیان آن به این شیوه مایه تعجب است».

اشاره وی به اظهارات آقای علی‌اف در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی ترکیه است. رئیس‌جمهور آذربایجان در آن مصاحبه گفته بود به رغم هشدار شفاهی، ارسال پیام کتبی و فراخوانده شدن سفیر ایران در باکو به وزارت خارجه، تردد کامیونهای ایرانی به منطقه قره‌باغ کوهستانی (خان‌کندی) ادامه داشته و به تمامیت ارضی آذربایجان بی‌احترامی شده است، تا اینکه جمهوری آذربایجان در جاده «گؤروش-قاپان» در مسیر ایران-ارمنستان اقدام به راه‌اندازی پست بازرسی و عوارض گمرکی کرده و از آن به بعد تردد کامیون‌های ایرانی به قره‌باغ کوهستانی متوقف شده است.

آقای خطیب‌زاده می‌گوید در این زمینه و موضوعات دیگر مرتبط با آن وزرای خارجه دو کشور رایزنی کرده و توافق شد در یک بستر مناسب این گفت‌وگوها ادامه پیدا کند.

وی گفت ایران همواره مخالفت خود با هرگونه اشغال سرزمینی را اعلام داشته و بر لزوم احترام به تمامیت ارضی کشورها و مرزهای شناخته شده بین‌المللی تأکید کرده است.

او در خصوص اظهار تعجب رئیس‌جمهوری آذربایجان از مانور نظامی ایران در مرزهای با مناطق آزاد شده بعد از ۳۰ سال، گفت «این یک موضوع حاکمیتی است و برای آرامش و ثبات کل منطقه انجام می‌شود. البته روشن است که جمهوری اسلامی ایران، حضور هرچند نمایشی رژیم صهیونیستی در نزدیکی مرزهای خود را تحمل نخواهد کرد و در این رابطه هر اقدامی را که برای امنیت ملی خود لازم بداند انجام خواهد داد».

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، و رادیو فردا؛ د.خ./ م.ا.