پزشکیان در دیدار با پوتین خواستار برهم زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران و روسیه شد

رئیس‌جمهور ایران در دیدار با همتای روس خود در حاشیه اجلاس بریکس گفته است تحریم آمریکا علیه دو کشور و تمامیت‌خواهی او را باید بر هم بزنیم.

مسعود پزشکیان روز چهارشنبه دوم آبان در حاشیه اجلاس گروه بریکس در شهر کازان جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه در ادامه تصریح کرد شخصا تفاهم‌نامه‌های امضا شده با روسیه را دنبال می‌کند.

او گفت که روابط ایران و روسیه «راهبردی، اجتناب‌ناپذیر و برای دو کشور مفید» است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، نیز در این دیدار تصریح کرد که تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی از «اولویت‌های کرملین» است.

او مشخصا به تفاهم‌نامه‌های امضا شده میان مسکو و تهران برای توسعه زیرساخت‌های ریلی، نیروگاه‌های هسته‌ای جدید و تجارت آزاد ایران و ارواسیا اشاره کرد.

آقای پوتین تصریح کرد: «می‌خواهم تأکید کنم که رویکردهای تهران و مسکو در دستور کار جهانی کم و بیش مشابه یا یکسان است. هر دو کشور مایل به ایجاد یک نظم جهانی چند قطبی عادلانه، احترام به هنجارهای بین‌المللی و حفظ محوریت نقش سازمان ملل متحد در روابط جهانی است.»

طی دو سال گذشته ارسال گسترده پهپادهای جمهوری اسلامی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین انتقادهای تند غرب را برانگیخته و تحریم‌هایی علیه ایران به همراه داشته است.

تهاجم نظامی روسیه به اوکراین همچنین منجر به تحریم‌های سخت غرب علیه این کشور شده است.

بیشتر در این باره: پزشکیان و نارندرا مودی بر اجرای توافقات درباره بندر چابهار تاکید کردند

ایران پارسال ۹۵۰ میلیون دلار صادرات و ۱.۷ میلیارد دلار واردات از روسیه داشت.

شرکت‌های روسی به رغم امضای ده‌ها تفاهم‌نامه برای توسعه پروژه‌های انرژی، زیرساخت‌های ریلی و غیره، تاکنون اقدام به نهایی کردن این تفاهم‌نامه‌ها و امضای قرارداد نکرده‌اند.

آقای پزشکیان روز چهارشنبه همچنین با شی جین پینگ، همتای چینی خود دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی شینهووا، رئیس‌جمهور این کشور در این دیدار گفته است که پکن صرف‌نظر از تغییرات در جهان و منطقه، «به شکل بی‌وقفه همکاری دوستانه با ایران را گسترش می‌دهد».

آقای پزشکیان روز گذشته با نارندرا مودی، نخست وزیر هند، دیدار داشت و روز جاری نیز با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، دیدار کرد.

محوریت این دیدار، مناقشه اسرائیل با حماس و حزب‌الله لبنان بوده است. مصر به همراه آمریکا و قطر در جنگ غزه میانجی‌گری می‌کند.