آغاز رزمایش ایران در شمال غرب در میانه افزایش تنش با جمهوری آذربایجان

عکس آرشیوی است

ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح روز جمعه، نهم مهر، رزمایش زمینی خود را در میانه افزایش تنش‌ها با جمهوری آذربایجان در شمال غرب آغاز کرد.

گزارش‌ها حاکی است توپخانه یگان‌های زرهی نیروی زمینی ارتش در عملیاتی که «فاتحان خیبر» خوانده شده، به مواضع و اهداف از پیش تعیین شده شلیک کرده و بالگردهای ارتش نیز در تمام مدت این عملیات را پشتیبانی کرده‌اند.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، گزارش داد که این رزمایش با نظارت سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش و همچنین حضور تیپ‌های ۲۱۶ زرهی، ۳۱۶ زرهی، تیپ ۲۵، گروه ۱۱ توپخانه، گروه پهپاد، جنگال، گروه ۴۳۳ مهندسی رزمی انجام گرفته است.

الهام علی‌یف، رئیس جمهور آذربایجان، روز پنجم مهر، در واکنش به این اقدام جمهوری اسلامی ایران، برگزاری رزمایش را «حق حاکمیتی» ایران دانسته، اما گفته بود: «چرا طی ۳۰ سال گذشته که سه منطقه مرزی فضولی، جبرائیل و زنگلان تحت اشغال ارمنستان بود، ایران رزمایش نظامی انجام نداده است.»

در همین حال، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در واکنش به اظهارات رئیس‌ جمهوری آذربایجان گفته بود: «جمهوری اسلامی ایران، حضور هرچند نمایشی رژیم صهیونیستی [اسرائیل] در نزدیکی مرزهای خود را تحمل نخواهد کرد و در این رابطه هر اقدامی را که برای امنیت ملی خود لازم بداند انجام خواهد داد.»

پیش از این نیز برخی دیگر از مقامات حکومت ایران از جمله فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، مانور مشترک جمهوری آذربایجان با پاکستان و ترکیه را « تحرکات شک‌برانگیز» خوانده و درباره نقش اسرائیل در این اقدامات هشدار داده بودند.

تنش‌ها بین ایران و آذربایجان در پی برگزاری یک رزمایش با میزبانی جمهوری آذربایجان و با حضور دو کشور پاکستان و ترکیه در شهریور امسال بالا گرفت.

پس از آن نیز، علاوه‌ بر افزایش محدودیت‌ها و عوارض گمرکی برای کامیون‌های ایرانی به مقصد ارمنستان، دو راننده ایرانی هم بازداشت شدند که به تشدید تنش‌ها میان تهران و باکو دامن زد.

با استفاده از خبرگزاری ایسنا، تسنیم و گزارش‌های پیشین رادیوفردا/ آ. ت./ ف. دو.