قالیباف: از نظر حقوقی قراردادی با چین و روسیه بسته نشده است

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه، ششم بهمن‌ماه، در پاسخ به انتقاد یکی از نمایندگان در مورد بی‌اطلاع ماندن مجلس از جزئیات قراردادهای ایران با چین و روسیه گفت که «از نظر حقوقی قراردادی منعقد نشده است».

محمدرضا صباغیان، نماینده بافق و مهریز، در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس با بیان این‌که بدون اطلاع نمایندگان مجلس «بین ایران با چین و ایران با روسیه قراردادهایی بسته شده است»، خواهان پاسخ‌گویی دولت درباره جزئیات این قراردادها شد.

محمدباقر قالیباف اما تاکید کرد که تاکنون قراردادی با چین و روسیه از نظر حقوقی منعقد نشده است، در غیر این صورت، مجلس «قطعا» در جریان آن قرار می‌گرفت.

ابراهیم رئیسی در سفر اخیر خود به مسکو و در دیدار با ولادیمیر پوتین درباره چشم‌انداز همکاری بیست ساله ایران و روسیه به گفت‌وگو نشست و در بازگشت بدون اشاره به جزئیات از «توافقات خوب» گفت.

پیشتر نیز حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در پکن از عملیاتی شدن سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین خبر داده بود.

امضای سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در فروردین سال ۱۴۰۰ که با دستور رهبر جمهوری اسلامی پیگیری و اجرایی شد، انتقادهای گسترده‌ای در داخل و خارج از ایران به دنبال داشت و در شبکه‌های اجتماعی از آن به عنوان سند «فروش ایران به چین» یاد می‌شود.

نزدیک شدن جمهوری اسلامی به چین و روسیه که با شعار «نه شرقی، نه غربی» به قدرت رسید، انتقادهای بسیاری را در داخل ایران برانگیخته است.