تمایل «صعودی» به خرید پوشاک دست دوم در ایران؛ هشدار درباره «پیامدهای بهداشتی»

یک بازار پوشاک دست دوم در ایران

کمتر از یک هفته پس از انتشار گزارش میدانی روزنامه شرق درباره رونق بازار پوشاک کهنه و دست دوم، نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرات نساجی و پوشاک ایران نیز تایید کرد که با تشدید بحران اقتصادی و افزایش قیمت پوشاک نو و به تبع آن افت قدرت خرید مردم، تمایل برای خرید لباس دسته دوم «صعودی» شده است.

مجید نامی روز پنج‌شنبه ۸ دی‌ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا همچنین هشدار داد که این موضوع می‌تواند برای مصرف‌کنندگان «عواقب بهداشتی» به‌همراه داشته باشد.

او تصریح کرد که مطابق با گزارش‌های مرکز ملی آمار، به دنبال «افت قدرت خرید مردم» تمایل برای خرید پوشاک نو به میزانی چشمگیر رو به کاهش گذاشته است.

مقام‌های بهداشتی ایران پیشتر هم هشدار داده بودند که از طریق این‌گونه پوشاک دست دوم ممکن است برخی از بیماری‌ها نظیر بیماری‌های قارچی، آلودگی‌های شیمیایی و حتی گال، کنه، ساس و شپش به افراد مصرف‌کننده سرایت کند.

کارشناسان می‌گویند که مردم سلامتی خود را با خرید این قبیل پوشاک معاوضه می‌کنند، زیرا عمدتا نظارتی بر لباس‌های دست دوم که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند وجود ندارد و این امر به تشدید بیماری‌های پوستی و قارچی دامن خواهد زد.

در همین حال، حسین آقا کوچکی، رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان، نیز به ایلنا گفته است که فروش کفش و پوتین در میان فروشندگان لباس تاناکورا «بسیار رایج» شده است. او هم یادآور شد که افت قدرت خرید مردم، پوشاک را از اولویت خارج کرده است.

بیشتر در این باره: «رونق گرفتن» فروش لباس‌های سطل زباله در ایران

روزنامه شرق، چاپ تهران، روز سوم دی‌ماه گزارشی میدانی از رونق گرفتن بازار فروش لباس‌های شخصی کهنه ایرانی و البسه دستِ دوم خارجی که در ایران به «تاناکورا» معروف است، منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر، شمار قابل توجهی از شهروندان به خرید و فروش لباس‌های دست دوم کهنه روی آورده‌اند و بساط خرده‌فروشی‌های این‌گونه لباس‌ها را این روزها می‌توان در پیاده‌روها، صندوق‌عقب خودروهایی که کنار خیابان ایستاده‌اند و خطوط مترو مشاهده کرد.

در این گزارش تصریح شده است که لباس‌های موجود در این بساط‌ها یا از مردم فقیر با نرخ پایین خریداری شده یا از سطل‌های زباله آمده‌ است؛ بعضی هم از «دیوار مهربانی» جمع‌آوری و برخی دیگر نیز از طناب‌های رخت خانه‌ها دزدیده شده‌اند.

در هفته‌های اخیر، گزارش‌های مختلفی نیز از اعلام تهاتر لوازم شخصی شهروندان ایرانی با اقلام خوراکی مانند روغن و برنج منتشر شده بود.

تورم افسارگسیخته، سقوط ارزش ریال، بیکاری گسترده و فساد حکومتی، به فقر فزاینده در کشور دامن زده است.

نرخ دلار از ابتدای سال جاری نسبت به ریال ایران ۷۰ درصد رشد داشته و نرخ تورم نیز حتی بنابر آمارهای رسمی بالای ۴۰ درصد است. ایران جزو چند کشور انگشت‌شمار جهان است که با چنین تورم افسارگسیخته و متمادی مواجه است.

آذرماه امسال رضا امیدی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و جامعه‌شناس، در نشست «فقر و نابرابری» فرهنگستان علوم به صراحت گفته بود که «الان با پدیده توده‌ای شدن فقر در ایران مواجه هستیم و کارهایی که کمیته امداد و بهزیستی انجام می‌دهند بیشتر شوخی با فقر است».

این شاخص‌ها نشان از فقیرتر شدن مردم و فشار اقتصادی به بخش زیادی از جمعیت کشور دارد و با توجه به پیش‌بینی روند افزایشی نرخ ارز، این فشارها در ماه‌های آینده افزایش بیشتری خواهد یافت.

بر اساس گزارش‌های خبری ایلنا، دنیای اقتصاد و شرق و وب‌سایت رادیو فردا؛ د.خ/آ.ت.