انتقاد وزارت خارجه ایران از واکنش سه کشور اروپایی به پرتاب ماهواره «ثریا»

تصویری از پرتاب موشک ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰»

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به بیانیه سه قدرت اروپایی در ارتباط با پرتاب ماهواره «ثریا» گفت که جمهوری اسلامی در راستای توسعه و پیشرفت خود منتظر «تحمیل آرا» و «اظهارات مداخله‌جویانه» برخی کشورها نخواهد بود.

ناصر کنعانی روز شنبه ۷ بهمن در واکنش به بیانیه آلمان، فرانسه و بریتانیا با تأکید بر حق ایران در استفاده از «فن‌آوری‌های صلح‌آمیز» گفت بر اساس مقررات بین‌المللی «محدودیتی» در زمینه «حوزه تحقیقات فضایی وجود ندارد».

آلمان، فرانسه و بریتانیا، به‌عنوان اعضای اروپایی توافق هسته‌ای غرب با ایران موسوم به «برجام»، روز ششم بهمن‌ماه با انتشار بیانیه‌ای مشترکی پرتاب ماهواره «ثریا» توسط جمهوری اسلامی را محکوم کردند.

بیشتر در این باره: سه قدرت اروپایی پرتاب ماهواره «ثریا» توسط ایران را محکوم کردند

بر اساس این بیانیه مشترک یادآوری شده است موشک «قائم ۱۰۰» که سوخت جامد دارد و ماهواره «ثریا» با آن پرتاب شده، از تکنولوژی موشک‌های بالستیک دوربرد ایران استفاده می‌کند.

این بیانیه در ادامه تصریح کرده که جمهوری اسلامی به رغم درخواست جامعه جهانی برای توقف برنامهٔ موشکی و قطعنامه‌های سازمان ملل، این برنامه را توسعه می‌دهد.

جمهوری اسلامی۳۰ دی، ماهواره «ثریا» را با ماهواره‌بر سه‌مرحله‌ای سوخت جامد به نام «قائم ۱۰۰» متعلق به سپاه پاسداران پرتاب کرد و اعلام کرد ماهواره «با موفقیت در مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفته است».

پیش از این و در مهر ماه، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران مدعی پرتاب «موفقیت‌آمیز» ماهواره‌بر «قاصد» و قرار گرفتن ماهواره «نور ۳» در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین شده بود.