«صدور دستور بازرسیِ» ابزارهای ارتباطی سپاه و نیروهای نیابتی از بیم نفوذ اسرائیل

محمدعلی جعفری، فرمانده سابق سپاه، با بی‌سیم

در پی انفجار مشکوک در هزاران دستگاه پیجر و بی‌سیم متعلق به گروه حزب‌الله لبنان در هفته گذشته که ده‌ها کشته و هزاران زخمی، معلول جسمانی و نابینا شده بر جای گذاشت، جمهوری اسلامی ایران از بیم نفوذ اسرائیل بازرسی از تجهیزات ارتباطی و سایر دستگاه‌های خود را آغاز کرده است.

استفاده از این تجهیزات در سایت‌های هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی ایران نیز متوقف شده است.

همزمان، شبه‌نظامیان متحد ایران در سراسر خاورمیانه دستور بازرسی گسترده از تجهیزات الکترونیک خود را صادر کرده‌اند؛ از عراق گرفته تا کرانه باختری شبه‌نظامیان استفاده از دستگاه‌های ارتباطی را کنار گذاشته‎‌اند.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه، دوم مهر، در یک گزارش «اختصاصی» با استناد به یک مقام امنیتی جمهوری اسلامی ایران خبر داد «عملیات گسترده» سپاه پاسداران برای بازرسی تمامی دستگاه‌ها و نه تنها تجهیزات ارتباطی این نهادها، در ایران آغاز شده است.

این گزارش حاکی است سپاه همچنین به تمامی نیروهای خود دستور داده استفاده از هر نوع وسیله ارتباطی را کنار بگذارند.

به نوشته رویترز، جمهوری اسلامی ایران در گذشته دستگاه‌های ارتباطی خود را از ژاپن نیز وارد می‌کرد، اما اکنون بیشتر تجهیزات ارتباطی مورد استفاده در نهادهای نظامی، سپاهی و امنیتی و هسته‌ای ایران ساخت روسیه یا چین و شماری نیز ظاهرا ساخت خود ایران است.

یک مقام امنیتی ایرانی به این خبرگزاری گفت استفاده نیروهای نظامی ایران از پیجرها از دو دهه پیش متوقف شده و تهران برای جلوگیری از اتکا به تجهیزات خارجی، به ویژه نظر به تحریم‌های غرب علیه ایران در ارتباط با برنامه هسته‌ای، تلاش کرده صنایع دفاعی خود را گسترش دهد.

بیشتر در این باره: هواپیمایی هما حمل پیجر و بی‌سیم در پروازهای لبنان را ممنوع اعلام کرد

با این حال، مقام امنیتی ایران به رویترز گفت تحقیقات از نیروهای امنیتی شامل اعضای بلندپایه و میان‌پایه سپاه از بیم نفوذ و ارتباط با عوامل اسرائیلی و دریافت پول از این کشور به جریان افتاده است.

این منبع گفته که تحقیقات شامل بررسی حساب‌های بانکی آن‌ها در ایران و خارج از کشور و همچنین بررسی سابقه سفر آن‌ها و خانواده‌های‌شان به خارج است.

این مقام امنیتی به این پرسش رویترز که با توقف استفاده از تجهیزات ارتباطی کنونی، نحوه ارتباط صدها هزار نیروی سپاه از چه طریقی انجام می‌شود، گفته است سیستم‌های پیام‌رسان در ایران رمز‌گذاری می‌شوند.

این منبع افزوده که نگرانی عمیقی در هیئت حاکمه جمهوری اسلامی حول این ماجرا ایجاد شده است.

به نوشته رویترز، مقامات سپاه برای بررسی فنی در خصوص انفجار تجهیزات ارتباطی حزب‌الله با آن گروه تماس گرفته و پیشاپیش چند نمونه از دستگاه‌های آسیب‌‌دیده برای بررسی کارشناسان ایرانی به تهران ارسال شده است.

منبع ایرانی که رویترز نام او را نبرده، گفته است نگرانی اصلی جمهوری اسلامی ایران موضوع حفاظت از تأسیسات هسته‌ای و موشکی، به‌ویژه آن دسته از سایت‌هایی است که در زیر زمین قرار دارد.

بیشتر در این باره: انفجار پیجرها در لبنان؛ تعلیق پروازهای خارجی به تهران و تل‌آویو، ادامه واکنش‌ها

این مقام افزوده که تدابیر شدید امنیتی هیچ گاه به حد کنونی نبوده و پس از انفجارهای لبنان لزوم مراقبت‌های امنیتی مورد توجه بی‌سابقه قرار گرفته است.

خبر خبرگزاری رویترز یک روز پس از آن منتشر می‌شود که سپاه پاسداران روز اول مهر از بازداشت ۱۲ عضو «یک شبکه» مرتبط با اسرائیل در شش استان ایران به اتهام «انجام اقدامات ضد امنیتی علیه مردم» خبر داد، اما به احتمال ارتباط میان این بازداشت‌ها با نگرانی از تجهیزات ارتباطی اشاره نکرد.

بیانیه روابط عمومی سپاه در روز یک‌شنبه گفته بود اسرائیل و حامیان آن «در تلاش برای سرایت بحران» هستند و «سلسله اقدامات ضد امنیتی» در ایران را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

نگرانی نیابتی‌های تهران در عراق و شبه‌نظامیان فلسطینی در کرانه غربی

روزنامه واشینگتن پست هم روز یک‌شنبه، اول مهر نوشت گروه‌های شبه‌نظامی متحد تهران در سراسر خاورمیانه دستور بازرسی گسترده از تجهیزات الکترونیکی را صادر کرده‌اند.

این گزارش حاکی است کاربرد این دستگاه‌ها در این گروه‌ها تا رسیدن به نتیجه‌ای در مورد نحوه محافظت از ارتباطات‌شان متوقف شده است.

به نوشته واشینگتن پست، این دستورات در عراق و همچنین در کرانه باختری به شبه‌نظامیان داده شده است.

یکی از فرماندهان ارشد شبه‌نظامیان سازمان جهاد اسلامی فلسطین در جنین در شمال کرانه باختری به این روزنامه گفت تدابیر احتیاطی شدید اتخاذ خواهد شد و تجهیزات کنونی را از خود دور خواهیم کرد.

این فرمانده جهاد اسلامی فلسطین گفت نیروهایش پیشتر نیز از استفاده از تلفن همراه دوری می‌کردند و حتی اخیرا رادیوهای دستی را به دلیل مظنون بودن به هک شدن از سوی اسرائیل کنار گذاشته بودند.

انفجار پیجرهای در دست نیروهای حزب‌الله در لبنان و سوریه روز ۲۷ شهریور و سپس انفجار بی‌سیم‌ها و برخی تجهیزات ارتباطی دیگر، مانند کامپیوتر دستی و تلفن همراه این گروه در روز ۲۸ شهریور در یک ساعت معین رخ داد.

این رویدادهای بی‌سابقه دست‌کم ۳۷ تن را کشت و هزاران نفر را زخمی کرد. یکی از مجروحان مجتبی امانی، سفیر ایران در لبنان بود، که با اعزام به تهران از ناحیه دست و چشم مورد عمل جراحی قرار گرفته است.