خامنه‌ای در دیدار با لوکاشنکو: کشورهای تحت تحریم آمریکا حربه تحریم را از بین ببرند

الکساندر لوکاشنکو در دیدار روز ۲۲ اسفند با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران. ابراهیم رئیسی نیز در این دیدار حضور داشت

رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۲۲ اسفند در دیدار با الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، که به ایران سفر کرده است، گفت: «کشورهای تحت تحریم آمریکا حربه تحریم را از بین ببرند».

در این دیدار که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران، نیز در آن حضور داشت، علی خامنه‌ای گفت که توافق‌های صورت گرفته در مذاکرات سران، «با پیگیری ویژه و زمان‌بندی مشخص به مرحله اجرا برسد».

رهبر جمهوری اسلامی راه‌اندازی خط عبور شمال به جنوب را به نفع ایران و بلاروس، و نیز به نفع «روسیه و منطقه» دانست. او گفت: «هر دو طرف باید برای راه‌اندازی این خط عبور، تلاش کنند».

رسانه‌های جمهوری اسلامی به نقل از الکساندر لوکاشنکو اعلام کردند که او به علی خامنه‌ای پاسخ داده است: «استفاده درست از شرایط تحریمی، می‌تواند یک فرصت برای پیشرفت هم باشد».

به گفته رئیس‌جمهور بلاروس، «شرایط سخت کنونی بین‌المللی، دوستان واقعی و غیرواقعی» را برای بلاروس مشخص کرده و این کشور مصمم به «همکاری ویژه با همراهان واقعی است».

الکساندر لوکاشنکو به عنوان رهبر یک سیستم خودکامه، در جامعه غربی منزوی است و «آخرین دیکتاتور اروپا» لقب گرفته است.

۳۳ سال دوران رهبری علی خامنه‌ای بر ایران مقارن با ۲۸ سال قدرت بلامنازع الکساندر لوکاشنکو در بلاروس بوده است.

بلاروس، یا روسیه سفید، یکی از معدود متحدین مسکو در لشکرکشی روسیه به اوکراین در یک سال اخیر بوده و پا به پای تحریم‌های سنگین غربی علیه روسیه، بلاروس نیز هدف تحریم‌های جدی کشورهای غربی قرار گرفته است.

برخی از تحریم‌های دوره اخیر اتحادیه اروپا در ارتباط با جنگ اوکراین، همزمان به‌طور مشترک علیه روسیه، بلاروس و جمهوری اسلامی ایران به اجرا گذاشته شد.

بلاروس در ۳۳ سال استقلال، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، رابطه بسیار نزدیک خود با کرملین را حفظ کرده اما یکی از فقیرترین کشورهای منطقه است.

با وجود این، تولید ناخالص داخلی حدودا ۱۸ هزار دلاری در سال برای بلاروس با حدود ده میلیون جمعیت این کشور، کمابیش معادل ایران با جمعیت ۸۴ میلیون نفری آن است، زیرا این کشور در تولید و ساخت برخی ماشین‌آلات توانایی بالایی دارد.

نخست‌وزیر بلاروس ماه گذشته مدعی شد که تحریم‌های غرب علیه کشورش تنها باعث کاهش چهار درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور شده است، و نه ۲۰ درصدی که پیشتر ارزیابی شده بود.

به نظر می‌رسد امضای هشت یادداشت تفاهم همکاری ایران و بلاروس در روز دوشنبه با حضور روسای جمهوری دو کشور در تهران، نهایی کردن مذاکرات پاییز امسال نخست‌وزیر بلاروس در سفرش به ایران بود.