رئیس کمیسیون اصل ۹۰ به وزیر علوم: جلوی ثبت‌نام متقلبین در دانشگاه‌ها را بگیرید

نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ایران، با انتقاد از وزیر علوم دولت ابراهیم رئیسی، اعلام کرد مجلس قبول نمی‌کند کسانی که با اتهام «تقلب» در کنکور سراسری مواجه هستند، بتوانند ثبت نام کنند و «دانشجو» شوند.

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم ایران، روز ۲۱ تیر گفته بود با «یک هزار نفری» که درباره آنها شائبه تخلف در آزمون سراسری وجود دارد، نمی‌توان برخورد و آنها را از تحصیل منع کرد و استفساریه مجلس «حکم کرد که چون این افراد دانشجو شدند و دیگر داوطلب نیستند و باید سر کلاس درس حاضر شده و ادامه تحصیل دهند.»

در واکنش به این اظهارات، پژمان‌فر روز پنجشنبه ۲۲ تیر در نامه‌ای به وزیر علوم، او را متهم به «مواضع نادرست و خلاف واقع» کرد.

او مدعی شده که استفساریه مجاس برای جلوگیری از «روند اشتباه و نادرست سابق» سازمان سنجش بوده که در آن متهمان به تقلب در کنکور سراسری دانشجو می‌شدند و بعد از «چند ترم تحصیل» به عنوان دانشجو، دوباره از آنها آزمون گرفته می‌شد.

او در ادامه این نامه تاکید کرده «این دسته از افراد نباید تا تعیین تکلیف شبهه تقلب دانشجو شوند.»

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ماده ۱۱ قانون رسیدگی به جرائم آزمون‌های سراسری را یادآوری کرده و این سوال را مطرح کرده که «چرا وزارت علوم، اجازه داده چنین افرادی دانشجو شوند تا بعدا به مسئله شبهه تقلب آنها رسیدگی کند؟»

پژمان‌فر همچنین گفت وزارت علوم باید «پاسخگو» باشد که چرا پیش از اطمینان یافتن، اجازه «دانشجو شدن» به افرادی را داده که در معرض اتهام تقلب بوده‌اند.

او این اقدام وزارت علوم را «تخلف» نامیده و گفته کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به آن «رسیدگی» خواهد کرد.

اظهارات محمدعلی زلفی‌گل در شبکه‌های اجتماعی هم با واکنش‌های بسیار مواجه شده بود.

او در بخشی از صحبت‌هایش درباره متقلبان آزمون سراسری که از تحصیل آنها جلوگیری نشده است، مدعی شده بود که وقتی فردی به عنوان دانشجو در کلاس درس حاضر می‌شود، احضار و اخراج برای او «آثار اجتماعی و روحی-روانی» دارد.

با این حال آقای زلفی گل از فشار اجتماعی، روحی و روانی بر داوطبانی که به‌دلیل تقلب این داوطبان نتوانسته‌اند وارد دانشگاه شوند، سخن نگفت؛ همچنین دانشجویان به که به‌دلیل سرکوب‌های گسترده حکومت، از دانشگاه اخراج و یا با محرومیت‌های طولانی‌مدت روبرو می‌شوند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های ایسنا، فارس و رادیو فردا؛ ع.م