بیانیه ۱۴۸ کنشگر سیاسی و مدنی در واکنش به تشدید سرکوب امنیتی و قضایی معلمان

یکی از تجمعات اعتراضی معلمان ایران در یک‌ سال گذشته در اعتراض به طرح ناقص رتبه‌بندی و همچنین احضار و صدور احکام زندان برای همکاران و فعالان صنفی خود

ده‌ها کنشگر سیاسی و مدنی ایران در بیانیه‌ای مشترک، افزایش فشارهای امنیتی و قضایی بر فعالان صنفی معلمان و «نقض مکرر» حقوق شهروندی از سوی «حاکمان جمهوری اسلامی» را محکوم کردند.

این بیانیه که روز شنبه، دهم اردیبهشت‌ماه، منتشر شد، با انتقاد از شیوه کنونی اداره کشور آن را به دوران «پیشامشروطه» تشبیه کرده و در مورد «پیامدهای سنگین» رویکرد «غیرقانونی» و «ضد حقوق بشری» جمهوری اسلامی در مواجهه با مطالبات مردم هشدار داده است.

امضاکنندگان این بیانیه تاکید کرده‌اند که این شیوه کشورداری همچنین به گسترش فقر، بی‌ثباتی اقتصادی و تضاد طبقاتی در میان اقشار مختلف جامعه دامن زده و تداوم این وضعیت، ایران «را به نقطه‌ای بی‌برگشت خواهد رساند».

چهره‌های شناخته‌شده‌ای چون جعفر پناهی، شیرین عبادی، ابوالفضل قدیانی، آرش کیخسروی و محمدتقی کروبی از جمله امضاکنندگان بیانیه حمایت از معلمان هستند.

گزارش‌های منتشر شده از ایران حاکی است که ماموران امنیتی روز شنبه به خانه چند فعال صنفی معلمان یورش بردند و دست‌کم چهار تن را بازداشت کردند.

بازداشت این فعالان صنفی در آستانه روز جهانی کارگر و یک روز پیش از تجمع سراسری معلمان انجام شده است.

در بیش از یک سال گذشته معلمان بارها در اعتراض به وضعیت معیشتی خود و بی‌توجهی حکومت به خواسته‌های خود تجمع کرده‌اند.

تصویب ناقص طرح رتبه‌بندی معلمان، اجرا نشدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و سرکوب «مستمر و نظام‌مند» فعالان صنفی از جمله سرفصل‌های اعتراضات معلمان در یک سال گذشته بوده است.