امیرعبداللهیان از اسلام‌آباد خواست خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان را تکمیل کند

نشست خبری مشترک وزرای امور خارجه ایران و پاکستان در اسلام‌آباد، پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۲

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، روز پنجشنبه ۱۲ مرداد از پاکستان خواست پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان را که از سال ۲۰۱۴ تا به امروز به تعویق افتاده است، در بخش پاکستانی تکمیل کند.

ایران و پاکستان در سال ۲۰۰۹ یک قرارداد گازی امضا کردند که بر اساس آن مقرر شد خط لوله ایران-‌پاکستان تا سال ۲۰۱۴ احداث شود و ایران از ابتدای سال ۲۰۱۵ روزانه ۲۱ میلیون متر مکعب گاز به این کشور تحویل دهد و در ازای هر روز تاخیر، پاکستان موظف به پرداخت یک میلیون دلار جریمه خواهد بود.

اما واشینگتن مخالف احداث این خط لوله است و می‌گوید که این کار نقض تحریم‌های آمریکا و غرب علیه ایران محسوب می‌شود.

حسین امیرعبدااللهیان که در سفر سه روزه به اسلام‌آباد، پایخت پاکستان به سر می‌برد، روز پنجشنبه در نشست خبری مشترک با همتای پاکستانی و میزبان خود، بلاول بوتو زرداری گفت: «در خصوص پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان گفت‌وگوهای مهمی را با هم داشتیم و تکمیل خط لوله گاز را در راستای منافع دو ملت می‌دانیم.»

او افزود: «آمادگی داریم این خط لوله هر چه زودتر مراحل اجرایی و نهایی خود را پشت سر بگذارد.»

تکمیل پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان که از سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شده، نیازمند این است که پاکستان احداث آن را در بخشی که در آن کشور قرار می‌گیرد، به پایان برساند.

این کار طبق قرارداد سال ۲۰۰۹، باید تا پایان سال ۲۰۱۴ انجام می‌شد اما پروژه متوقف شد و این موضوع با اعتراض ایران که می‌گوید تاکنون دو میلیارد دلار در بخش خود برای این خط لوله هزینه کرده، مواجه شده است.

زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گفت: «پاکستان متعهد به تکمیل پروژه گاز ایران است زیرا آن را برای امنیت انرژی خود ضروری می‌داند.»

این پروژه در زمان ریاست‌جمهوری آصف‌علی زرداری، پدر بلاول بوتو زرداری راه‌اندازی شده بود.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس، خبرگزاری فارس و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر