طلای زارع در شب پُر شکست کشتی آزاد ایران

امیرحسین زارع، کشتی‌گیر ملی‌پوش ایران، در مسابقات قهرمانی جهان در اسلو نروژ؛ عکس آرشیوی

شب دوم از مسابقات جهانی کشتی آزاد به میزبانی بلگراد، با سه نشان طلا برای آمریکا و یک طلا برای ایران به پایان رسید.

برخلاف روز نخست مسابقات و نمایش موفقیت‌آمیز نمایندگان ایران، در روز دوم و در برابر حریفان سخت‌تر، شکست‌های متعددی در کارنامه شاگردان پژمان درستکار به ثبت رسید.

هر پنج مصاف ایرانی‌ها مقابل نمایندگان آمریکا و روسیه، به پیروزی حریفان انجامید. آمریکا علاوه‌بر سه طلا و یک برنزی که کسب کرد، در چهار وزن دوم نیز بخت کسب یک طلا و یک برنز دیگر را دارد.

ایران تا این لحظه یک طلا و دو نقره به دست آورده و در چهار وزن دوم فقط امکان تصاحب دو نشان برنز را دارد.

امیرحسین زارع، تنها نماینده طلایی ایران، ابتدا ۷ بر ۲ مقابل دزیانیس خرامیانکوف از بلاروس پیروز شد. سپس اسمیت از پورتوریکو را ۱۰-۰ مغلوب کرد.

دانیل لیگتی (مجارستان) توانست چهار امتیاز از زارع بگیرد اما متقابلاََ ۱۱ امتیاز از دست داد و شکست خورد. قهرمان فوق سنگین ایران در نیمه‌نهایی، طاها آق‌گول دارنده ۹ مدال جهانی و المپیک از ترکیه را ۴-۰ برد تا شکستش در مسابقات جهانی پارسال را تلافی کند.

زارع با اتکا به قدرت بدنی‌اش، گنو پتریاشویلی از گرجستان که او نیز ۹ نشان جهانی و المپیک را در کارنامه دارد را ۱۱-۰ شکست داد تا روی سکوی قهرمانی بایستد.

پس از قهرمانی ۲۰۲۱ جهان در اسلو، این دومین طلای کشتی‌گیر آملی تیم ملی ایران است. او در المپیک توکیو و مسابقات جهانی ۲۰۲۲ روی سکوی سوم ایستاد.

در فینال ۷۰ کیلو امیرمحمد یزدانی ۸ بر ۵ مغلوب زین رترفورد از آمریکا شد. حسن یزدانی هم در فینال ۸۶ کیلوگرم برای ششمین بار با دیوید تیلور سرشاخ شد. یزدانی که تاکنون فقط یک بار از سد تیلور گذشته، در واپسین لحظات با ضربه فنی باخت.

او حالا ۹ نشان پیاپی جهانی و المپیک از ۹ دوره حضور در معتبرترین رویدادهای دنیای کشتی دارد. یزدانی تنها ورزشکار تاریخ ایران است که از سال اول عضویت در تیم ملی، توانسته در همه مسابقات جهانی و المپیک مدال بگیرد.

هفت مدال تختی، رضازاده، ساعی و سوریان ناپیوسته بود. عبدالله موحد دو سال بدون مدال ماند و بعد از آن بود که شش طلای متوالی گرفت. محمد نصیری هم دو سال از دستیابی به مدال بازماند و سپس به ۹ مدال جهانی و المپیک دست یافت.

در چهار وزن دوم میلاد والی‌زاده با شکست ضربه فنی در برابر حریف آلبانیایی از دور مسابقات کنار رفت. یونس امامی با شکست ۶-۰ در برابر زائوربک سیداکوف (روسیه) در جدول بازنده‌ها قرار گرفت.

محمد نخودی پس از دو نقره متوالی جهانی در ۷۹ کیلوگرم، این بار با شکست از احمد عثمانف (روسیه) راهی گروه بازنده‌ها شد.

امیرعلی آذرپیرا نماینده ۹۲ کیلوی ایران که پس از مصدومیت کامران قاسم‌پور جایگزین او شد، با شکست در برابر زاهید والنسیا از آمریکا، از دور رقابت‌ها کنار رفت.

به این ترتیب ایران در چهار وزن دوم، فینالیست ندارد. در دو وزن پایانی کشتی آزاد، رحمان عموزاد مدافع عنوان قهرمانی و مجتبی گلیج در برابر رقبای خود به روی تشک خواهند رفت.

ایران تا این لحظه در وزن‌های المپیکی، دو سهمیه توسط حسن یزدانی و امیرحسین زارع به دست آورده است. آمریکا پیشتاز رقابت‌ها هم موفق به کسب سه سهمیه شده است.