ایران ۶۱ آمریکایی را به دلیل حمایت از مجاهدین خلق تحریم کرد

مایک پومپئو در دیدار با مریم رجوی.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه ۶۱ آمریکایی را به دلیل حمایت از سازمان مجاهدین خلق به فهرست تحریمی خود اضافه کرد.

در این فهرست تحریمی نام مایک پومپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا، رودی جولیانی، وکیل دونالد ترامپ٬ و جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید به چشم می خورد.

ایران طی سال‌های اخیر شماری از مقام‌های آمریکایی را مورد تحریم قرار داده است. بر مبنای این تحریم‌ها اموال و دارایی‌های این افراد در ایران مسدود می‌شود. اما از آنجا که واضح است این افراد اموال و دارایی در ایران ندارند، این اقدام بیشتر جنبه سمبلیک دارد.

مایک پومپئو، رودی جولیانی و جان بولتون بارها ضمن حضور در مراسم سازمان مجاهدین خلق، از این سازمان حمایت کرده اند.

مایک پومپئو ۲۶ اردیبهشت در بازدید از اردوگاه «اشرف ۳» در آلبانی، که محل استقرار اعضای باقیمانده سازمان مجاهدین خلق است، گفت: «رژیم» جمهوری اسلامی ایران در ضعیف‌ترین موقعیت خود طی «ده‌ها سال» گذشته قرار دارد.

سازمان مجاهدین خلق که اکنون به عنوان یکی از گروه‌های مخالف حکومت جمهوری اسلامی شناخته می‌شود، در آخرین دهه حکومت سلطنتی ایران فعالیت مسلحانه خود را آغاز کرد. اين سازمان از انقلاب بهمن ۵۷ به رهبری آیت‌الله روح‌الله خمینی حمایت کرد اما به فاصله کوتاهی پس از روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی، به صف مخالفان آن پیوست و کارزار مسلحانه‌ای را برای سرنگونی آن آغاز کرد.

این گروه در زمان جنگ ایران و عراق نیز بسیاری از هواداران خود را در اردوگاهی در نزدیکی بغداد مستقر کرد که این موضوع و حمایت مستقیم صدام حسین از این گروه، آنها را به گروهی مناقشه‌برانگیز در ایران بدل کرده است.

با استفاده از ایرنا و رادیو فردا