وزارت خارجه ایران مدیر رادیو اروپای آزاد را در ارتباط با «رادیو فردا» تحریم کرد

جیمی فلای، مدیر رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی

وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه دوم اسفند در واکنش به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا و بریتانیا علیه ایران، «۱۳ نهاد و ۱۵ شخص اتحادیه اروپا» و «هشت بریتانیایی» را تحریم کرد.

در فهرست تحریم‌های این وزارتخانه نام جیمی فلای، مدیر رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی نیز به چشم می‌خورد که سمت او را «مدیر رادیو فردا» اعلام کرده است.

تحریم مدیر رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در حالی است که این رسانه یک سازمان غیرانتفاعی آمریکایی است و نه اروپایی. بودجه رادیو اروپای آزاد را کنگره ایالات متحده تامین می‌کند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی پیشتر در روز ۲۱ آذر رادیو فردا را تحریم کرده بود.

این وزارتخانه در بیانیه روز سه‌شنبه خود افراد و نهادهای تحت تحریم اتحادیه اروپا و بریتانیا را به «حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی»، «تحریک و تشویق به اقدامات تروریستی و خشونت علیه مردم ایران»، «دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران»، «ترویج خشونت و ناآرامی در ایران»، «نشر اکاذیب و ترویج اطلاعات غلط در مورد ایران» و نیز «مشارکت در تشدید تحریم‌هاه علیه مردم ایران» متهم کرده است.

از جمله این افراد و نهادهای تحت تحریم می‌توان به «فرماندهی متفقین اروپا»، «وزیر مشاور در امور برابری زنان و مردان فرانسه»، چند نماینده پارلمان آلمان و اروپا و چند فرمانده نظامی بریتانیا اشاره کرد.

این وزارتخانه گفته که «ممنوعیت صدور روادید و عدم امکان ورود به قلمرو جمهوری اسلامی ایران، مسدود شدن حساب‌های بانکی در نظام مالی و بانکی و توقیف اموال و دارایی در قلمرو تحت صلاحیت جمهوری اسلامی ایران» شامل این افراد و نهادها خواهد شد.

تحریم‌های ایران واکنشی به اقدام مشابه اتحادیه اروپا و بریتانیا در روز اول اسفند است. اتحادیه اروپا در این روز ۳۲ فرد و نهاد جمهوری اسلامی را به‌دلیل سرکوب اعتراضات مردمی و نقض حقوق بشر در ایران در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

بریتانیا نیز هشت مقام قضایی و نظامی جمهوری اسلامی را به‌ خاطر نقض حقوق بشر تحریم کرد.