ایران می‌گوید پهپادهای آمریکایی را در جریان رزمایش «ذوالفقار ۱۴۰۰» رهگیری کرده است

ستاد تبلیغات رزمایش «ذوالفقار ۱۴۰۰» ارتش ایران روز سه‌شنبه ۱۸ آبان مدعی شد دو پهپاد از نوع «ام کیو۹» و «آر کیو۴» آمریکایی که در جریان برگزاری این رزمایش به منطقه شناسایی دفاع هوایی ایران وارد شده بودند، رهگیری شده و به آ‌ن‌ها اخطار داده شد.

به ادعای این ستاد، پهپادهای آمریکایی پس از «قاطعیت پدافند هوایی در رهگیری و اخطار»، مسیر خود را از حالت نزدیک‌شونده به مرزهای جمهوری اسلامی ایران تغییر دادند.

ستاد تبلیغات رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش در ادامه مدعی شده که پهپادهای آمریکایی قصد جمع‌آوری اطلاعات و نزدیکی به منطقه عمومی این رزمایش را داشتند: «در طول برگزاری رزمایش هواگردهای بیگانه به دفعات مورد اخطار نیروی پدافند هوایی ارتش قرار گرفتند».

مقام‌های آمریکا هنوز به این خبر واکنش نشان نداده‌اند، اما ایران در سال ۲۰۱۹ نیز یک پهپاد نوع «آر کیو۴» آمریکا در خلیج فارس را ساقط کرد؛ موضوعی که منجر به افزایش تنش‌های میان دو کشور دامن زد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، گفته بود که او در واکنش به سرنگون شدن پهپاد آمریکایی، دستور حمله به سه موضع مختلف در ایران را صادر کرد اما وقتی شنید که در این حملات ۱۵۰ نفر کشته می‌شوند، این حمله را متوقف کرد.

نیروی زمینی، هوایی و دریایی ارتش جمهوری اسلامی از روز ۱۶ آبان اجرای رزمایشی در سواحل مکران در حاشیه دریای عمان را با نام «ذوالفقار ۱۴۰۰» آغاز کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا و رادیو فردا/د.خ/ک.ر