آلمان و لهستان گزارش‌ها در مورد تعلیق صدور روادید شنگن برای ایرانی‌ها را رد کردند

در پی انتشار گزارش‌هایی از «تعلیق غیررسمی» صدور روادید شنگن توسط برخی کشورهای اروپایی برای ایرانیان به‌دلیل «احتمال مهاجرت»، وزارت خارجه آلمان و لهستان این موضوع را رد کردند.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز دوشنبه ۱۸ مهر به رایو فردا گفت بخش صدور روادید در سفارتخانه این کشور در تهران فعالیت عادی خود را ادامه می‌دهد و هم در سطح ملی و هم شنگن طبق مقررات صدور روادید ادامه دارد.

وزارت خارجه لهستان نیز به رادیو فردا گفت که کنسولگری این کشور در تهران فعال است و روادید صادر می‌کند: «به آگاهی می‌رسانیم که ما برنامه‌ای برای تعلیق فعالیت‌های خود نداریم».

تا لحظه تنظیم این گزارش، وزارت خارجه فرانسه، جمهوری چک و ایتالیا به درخواست رادیو فردا برای واکنش نشان دادن به این خبر پاسخ نداده‌اند، اما مرکز رسیدگی به درخواست روادید فرانسه در تهران روز هفتم مهر اعلام کرده بود که به‌دلیل «اختلال در اینترنت» امکان رسیدگی به درخواست‌های روادید ندارد.

این مرکز گفته بود که این وضعیت خارج از کنترل آن و سفارت فرانسه در تهران است.

خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه به نقل از مسئول بخش روادید در یکی از آژانس‌های مسافرتی تهران که نامش فاش نشده است، گفته بود که «برخی از سفارتخانه‌های اروپایی و حوزه شنگن تا پایان ماه اکتبر ۲۰۲۲ نوبت‌های درخواست ویزا را کنسل کرده‌اند و مدارک یا پرونده جدیدی را نمی‌پذیرند».

این خبرگزاری «بالا رفتن احتمال مهاجرت» ایرانیان در شرایط کنونی را «عاملی تأثیرگذار بر توقف و تعلیق صدور ویزا از سوی کشورهای حوزه شنگن» عنوان کرده بود.

حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران، نیز گفته بود که برخی کشورهای اروپایی حوزه شنگن به‌طور غیررسمی صدور روادید برای شهروندان ایرانی را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

او در گفت‌وگو با ایسنا افزوده بود: تورهای گردشگری منطقه شنگن در صورت داشتن روادید، با محدودیتی در اجرا مواجه نشده‌اند و اگر مسافران‌شان ویزا گرفته باشند، سفرشان در موعد مقرر برگزار می‌شود.

آقای رفیعی همچنین گفت که روند صدور روادید برای شهروندان ایرانی از سوی سفارتخانه‌های سایر کشورهای خارجی، «بدون مشکل و محدودیت و به روال همیشگی» ادامه دارد.

پیشتر محسن حاجی‌سعید، رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور، اعلام کرده بود در پی وقوع اعتراضات مردمی در ایران، کشورهای آلمان، اسپانیا، [آفریقای] جنوبی، برزیل و استرالیا تمامی تورهای گردشگری خود به مقصد ایران را به صورت کامل لغو کرده‌اند.

با استفاده از گزارش رادیو فردا و خبرگزاری ایسنا/د.خ/ک.ر