مسمومیت‌های مشکوک ادامه دارد؛ هه‌نگاو: چند مدیر در بانه خواستار ماندن دانش‌آموزان در خانه شدند

عکس از آرشیو

بنا بر گزارش‌ها و ویدئوهای دریافتی، در روز سه‌شنبه، ۲۲ فروردین، مدارس متعددی در چندین شهر ایران بار دیگر شاهد حملات مشکوکی بود که باعث مسمومیت دانش‌آموزان و انتقال شماری از آنها به مراکز درمانی شد.

این گزارش‌ها و ویدئوها پس از آن از طریق شبکه‌های اجتماعی به‌دست شهروندان می‌رسد که گزارشی هم حکایت از آن دارد که وزارت ارشاد جمهوری اسلامی با هدف سانسور اخبار مربوط به این مسمومیت‌ها، ابلاغیه‌ای مبنی بر عدم پوشش اخبار مسمومیت دانش‌آموزان به رسانه‌های خبری داخلی ارسال کرده است.

بنا بر گزارش‌های دریافتی، طی روز سه‌شنبه مدرسه انقلاب اسلامی در تبریز، مدارس دخترانه منوچهر انصاری و شایان در اصفهان و دبستان پسرانه امیرکبیر در همین شهر، هنرستان دخترانه آل‌یاسین شاهین‌شهر، مدرسه زینب و عترت و مدرسه حجاب در گناوه، دبیرستان دخترانه سیاوش ویژه‌ای در کرمانشاه، دبیرستان دخترانه خدیجه کبری در اشنویه و دبیرستان دخترانه فاطمه زهرا و دبستان دخترانه شهید فهمیده شهر کامیاران شاهد حمله مشکوک مسموم‌کننده به دانش‌آموزان خود بوده‌اند.

شاهدان عینی در مورد مسمومیت دانش‌آموزان در مدرسه دخترانه شایان اصفهان می‌گویند: «دو آمبولانس به این مدرسه فرستاده شده اما هیچ‌کدام ماسک اکسیژن نداشتند و چند دانش‌آموز بیهوش شدند.»

شاهدان و والدین دانش‌آموزان مدرسه دخترانه انصاری در شاهین‌شهر هم می‌گویند که به این مدرسه «حمله شیمیایی» شده و «در را قفل کرده بودند و نمی‌گذاشتن مسموم‌شده‌ها خارج شوند.»

از شهر کامیاران در استان کردستان نیز خبر می‌رسد که ۱۲ تن از دانش‌آموزان دختر دبستان شهید فهمیده این شهر اکنون به بیمارستان سینای این شهر منتقل شده‌اند.

در همین حال سایت خبری «هه‌نگاو» خبر می‌دهد که چندین مدیر مدرسه در شهر بانه از این سازمان حقوق بشری خواسته‌اند به خانواده دانش‌آموزان اطلاع دهد که «تا زمان برقراری امنیت کامل» از فرستادن فرزندان خود به مدرسه خودداری کنند.

شهر کرمانشاه نیز که روز سه‌شنبه شاهد مسمومیت دانش‌آموزان در دبیرستان دخترانه سیاوش ویژه‌ای بود، یک روز پیشتر، مسمومیت محصلان در مدرسهٔ دخترانهٔ معصومه این شهر را تجربه کرده بود.

تنگ‌تر شدن حلقه سانسور برای اخبار مسمومیت‌ها

در روزهایی که اخبار مسمومیت دانش‌آموزان بار دیگر در صدر قرار گرفته، خبری هم در فضای مجازی منتشر شده است حاکی از این که وزارت ارشاد جمهوری اسلامی ابلاغیه‌ای مبنی بر عدم پوشش اخبار مسمومیت دانش‌آموزان به رسانه‌های خبری داخلی ارسال کرده است.

در این ابلاغیه خطاب به رسانه‌ها آمده است: «انتشار اخباری نظیر 'ادعای مسمومیت‌های جدید در مدارس' و محتواهای مشابه و مرتبط با این موضوع که می‌تواند امواج جدید نگران‌کننده در جامعه ایجاد کند، به‌ویژه به نقل از منابع غیرمعتبر از جمله برخی مسئولان استانی که ممکن است توجیه نباشند، مغایر با این سیاست رسانه‌ای بوده، در ابعاد ملی موجب آسیب جدی به کشور خواهد شد. از این‌رو و نیز با توجه به تأکیدات مراجع ذیصلاح، مقتضی است، رسانه‌ها از انتشار اخبار مشابه و غیرمستند اکیداً خودداری نمایند. منابع معتبر در این زمینه وزارت آموزش و پرورش و وزارت کشور است.»

در ابلاغیه وزارت ارشاد توضیحی نیامده است که «برخی مسئولان استانی» باید درباره چه مسئله‌ای «توجیه باشند» که نیستند.

به‌رغم گذشته بیش از چهار ماه از آغاز این مسمومیت‌های زنجیره‌ای مشکوک، عامل یا عواملی که در بروز این مسمومیت‌ها نقش دارند هنوز مشخص نشده و مسئولان جمهوری اسلامی تاکنون از ارائه پاسخ شفاف خودداری کرده و درپی کوچک‌شماری این رویدادها بوده‌اند.

در همین راستا، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز ۲۳ اسفند گذشته خطاب به خبرنگاران با اظهار این‌که «مسمومیت یک چیزی است که باید عوارض آن مشخص باشد» گفت: «بهتر است از کلمه بدحالی به جای مسمومیت استفاده کنیم.»

پس از آن، رسانه‌های حکومتی حتی جلوتر از این دستور، در گزارش‌های روزهای اخیر خود برای اشاره به مسمومیت‌های دانش‌آموزان مدارس در ایران تنها از کلمه «بی‌حالی» استفاده می‌کنند.

بیشتر در این باره: اداره آموزش و پرورش مرگ کارو پشابادی بر اثر مسمومیت در مدرسه را تکذیب کرد

بروز مسمومیت‌های مشکوک زنجیره‌ای در مدارسِ عمدتاً دخترانه کشور از اوایل آذرماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد و در اواخر بهمن و در طول اسفندماه، امنیت روانی جامعه را به‌شدت مختل کرد و به ایجاد هراس در میان خانواده‌های دانش‌آموزان دامن زد.

بنابر اعلام مقامات رسمی جمهوری اسلامی از جمله به گفته سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، در طول این مدت دست‌کم ۱۳ هزار دانش‌آموز دختر در پی مسمومیت‌های مشکوک با گاز به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتقل شدند.

پیشتر، رسانه‌ها و منابعی در داخل ایران احتمال داده‌اند که مسمومیت‌ها اقدامی «سازمان‌یافته» از سوی اسلامگرایان افراطی برای خانه‌نشین‌کردن دختران است، نظیر اتفاقاتی که با قدرت‌گیری دوبارهٔ طالبان در افغانستان در حال رخ‌ دادن است.